گروه بین‌الملل- دیروز دوشنبه قیمت نفت به بیش‌از بشکه‌ای ۹۲ دلار رسید. زیرا معامله‌گران این مساله را بررسی می‌کردند که قیمت نفت پیش از آن که موجب تورم و درنتیجه کاهش تقاضا و رشد اقتصادی جهان شود، تا چه میزان افزایش خواهد یافت. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه فوریه به ۱۵/۹۲ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه، آخرین روز معاملاتی سال ۲۰۱۰، ارزش قراردادها با ۵۴/۱ دلار افزایش روبه‌رو و در رقم ۳۸/۹۱ دلار ثابت شد.

نفت در اکثر روزهای سال ۲۰۱۰ در حدود بشکه‌ای ۷۰ دلار معامله شد. اما قیمت نفت در ماه دسامبر به دلیل نشانه‌هایی مبنی بر تقاضای خوب برای نفت خام از طرف اقتصادهای نوظهوری همچون چین، به رکورد دو ساله یعنی رقم بیش از بشکه‌ای ۹۲ دلار رسید. متوسط قیمت نفت در سال ۲۰۱۰ به ۷۲/۷۹ دلار در هر بشکه رسید.

معامله‌گران در سال‌های اخیر قراردادهای آتی نفت را به عنوان وسیله حمایتی در برابر تورم و کاهش ارزش دلار خریداری کرده‌اند. اما افزایش قیمت نفت خود تهدیدی برای افزایش تورم محسوب می‌شود.

مرکز کامرون هانوور اعلام کرد: «سرمایه‌گذاران از نفت به عنوان وسیله دفاعی در برابر تورم، کاهش ارزش دلار، افزایش قیمت فلزات گرانبها یا روند بهبود اقتصادی استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۰، سرمایه‌گذاران فقط نفت خریداری کردند و مشخص است که خرید، قیمت را افزایش خواهد داد و به نظر می‌رسد این روند در سال ۲۰۱۱ نیز ادامه می‌یابد.»

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه فوریه قیمت بنزین به ۴۴/۲ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی ۵۶/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب معامله شد. در لندن قیمت نفت خام برنت به ۷۷/۹۵ دلار در هر بشکه رسید.