گروه بین‌الملل- مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی و رهبر مجمع ملی تغییر در مصر اظهار کرد: آنچه که در حال حاضر میان مسلمانان و قبطی‌های مصر رخ داده بسیار ننگین است. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه مصری الشرق ‌، محمد البرادعی‌، مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی و رهبر مجمع ملی تغییر از مسلمانان و قبطی‌های مصر خواست بیشتر از آنچه بر مسائلی که آنها را از هم دور می‌کند، تمرکز کنند باید بر مسائل مشترک توجه داشته باشند و وحدتشان را حفظ نمایند.

البرادعی در ارزیابی پیامدهای انفجار کلیسای اسکندریه گفت: ما نیازمند صلح اجتماعی هستیم چرا که نبود آزادی‌ها دلیل درگیری‌های بعد از این انفجار است.

البرادعی در سایت توییتر نیز نظام حاکم را مسوول انفجار کلیسای اسکندریه توصیف کرده و گفته بود:‌ نظام حاکم مصر ناتوان از حمایت از شهروندانش است و زمان آن رسیده است که کنار برود.

این در حالی است که حزب حاکم مصر در سایت خود از موضع گیری البرادعی در قبال حوادث اسکندریه انتقاد کرد و افزود: البرادعی از آب گل آلود ماهی می‌گیرد.

این حزب ادامه داد: طرفداران تغییر از چارچوب اصول سیاسی خارج شده‌اند. وی با این اظهاراتش به دنبال دامن زدن به بحران و سیاسی کردن آن است؛ در حالی که تمامی ملت مصر به خاطر این حادثه ناراحت است.

همچنین ایمن نور، رهبر حزب الغد از احزاب معارض مصر در سایت توییتر نوشت: من به حسنی مبارک، رییس‌جمهور مصر می‌گویم که مبارزه علیه تروریسم باید با خشکاندن علل وجود آن و برکناری شکست خوردگان در رویارویی با آن نظیر وزیر کشور آغاز شود.

وی خاطر نشان کرد: مسوولیت این حادثه برعهده نظام حاکم و سیستم‌های امنیتی است. ایمن‌نور افزود: سیاست‌های نظام حاکم همان تهدید واقعی بر وحدت ملی است.

سرگرد اسماعیل الشاعر، مدیر امنیت قاهره تظاهرات در محکومیت انفجار کلیسای اسکندریه را تظاهرات مثبت و مسالمت‌آمیز خواند.

وی تاکید کرد: پلیس این تظاهرات را تایید می‌کند و در کنار مردم قرار می‌گیرد. این در حالی است که تظاهرات متعدد در مصر به درگیری‌های شدید منجر شده است.