گروه بین‌‌الملل- درپی افزایش بورس‌های آسیا، بورس‌های عمده اروپا نیز سال ۲۰۱۱ را با افزایش آغاز کردند.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۲/۲ درصد جهش کرد و به ۹۲/۳۸۸۶ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۶/۱ درصد افزایش یافت و به ۱۶/۷۰۲۴ واحد رسید. اما بورس انگلستان به مناسبت تعطیلات بسته بود. فروش آتی شاخص‌ها در وال‌استریت نیز افزایش یافت. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۶۹ واحد یا ۶/۰ درصد افزایش یافت و به ۱۱۵۸۲ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵/۷ واحد یا ۶/۰ درصد رشد کرد و به ۵۰/۱۲۶۰ واحد رسید.

گزارش‌های اقتصادی که این هفته منتشر می‌شود سرمایه‌گذاران آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. قرار است موسسه مدیریت عرضه شاخص تولید خود را برای ماه دسامبر اعلام کند و وزارت بازرگانی نیز گزارش هزینه ساخت و ساز در ماه نوامبر را منتشرمی‌کند. اقتصاددانان برآورد می‌کنند فعالیت بخش تولیدی آمریکا از ۶/۵۶ واحد به ۹/۵۶ واحد افزایش یافته باشد.

بزرگ‌ترین بورس‌های آسیا نیز با افزایش روبه‌رو شدند. زیرا نشانه‌هایی مبنی براین که تلاش‌های چین برای مهار تورم موثر خواهد بود موجب تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران شد. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌گنگ ۶۰/۴۰۰ واحد یا ۷/۱ درصد جهش کرد و به ۰۵/۲۳۴۳۶ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۰۸/۱۹ واحد یا ۹/۰ درصد افزایش یافت و به ۸۰/۲۰۷۰ واحد رسید. گزارش ماهانه‌ای که طی آخر هفته منتشر شد نشان داد تولیدات صنعتی چین برای نخستین‌بار طی پنج ماه گذشته با کاهش روبه‌رو شده است. موسسه ملی آمار چین اعلام کرد شاخص خرید مدیران این موسسه در ماه دسامبر با کاهش روبه‌رو شده است. این موضوع از نگرانی سرمایه‌گذاران مبنی بر این که مقامات برای مهار تورم اقدامات بیشتری را اتخاذ خواهند کرد، کاست. اقدامات بیشتر همچون افزایش دوباره نرخ بهره، ممکن است موجب کندی رشد اقتصادی چین شود. کنی تانگ مدیرعامل مرکز مدیریت دارایی ردفورد می‌گوید: «کاهش شاخص خرید مدیران نشان‌ می‌دهد دولت نیازی به اتخاذ سیاست‌های پولی سختگیرانه‌تر ندارد. زیرا رشد اقتصادی هم‌اکنون کند شده است.»

بورس سنگاپور ۳/۱ درصد رشد کرد. بورس‌های تایوان و هندوستان نیز افزایش یافتند. اما بورس‌های ژاپن، استرالیا، نیوزیلند، سرزمین اصلی چین و تایلند به مناسبت تعطیلات سال نو همچنان بسته بودند.