گروه بین‌الملل- یوسف رضا گیلانی به منظور جلوگیری از مواجه شدن با رای عدم اعتماد، دیروز دوشنبه با رهبران احزاب مخالف مذاکره کرد. این اقدام گیلانی پس از آن انجام گرفت که یک متحد اصلی از دولت ائتلافی خارج شد. به گزارش رویترز، روز یکشنبه پس از آن که جنبش متحد قومی اعلام کرد به احزاب مخالف می‌پیوندد، دولت گیلانی اکثریت را در پارلمان از دست داد. جنبش متحد قومی علت این تصمیم را سیاست‌های دولت درمورد قیمت سوخت عنوان کرد و گفت قیمت سوخت برای مردم پاکستان «تحمل‌ناپذیر» است.

بحران سیاسی در پاکستان زمانی رخ داده است که فشارهای آمریکا بر این کشور برای مقابله با شبه‌نظامیان اسلامگرای افراطی تشدید شده است. دولت پاکستان همچنین با مشکلات اقتصادی مواجه است و تلاش می‌کند از فروپاشی اقتصادی این کشور جلوگیری کند و شرایطی را که صندوق بین‌المللی پول برای بازگرداندن وام ۱۱ میلیارد دلاری قرار داده است، انجام دهد.

درپی خروج جنبش متحد قومی از دولت ائتلافی، بورس پاکستان روز دوشنبه را با کاهش آغاز کرد. شاخص اصلی بورس کراچی ۵۱/۱ درصد یا ۰۵/۱۸۲ واحد سقوط کرد و به ۴۱/۱۱۸۴۰ واحد رسید. خروج جنبش متحد قومی از دولت ائتلافی بدین معنی است که اگر احزاب مخالف با یکدیگر متحد شوند می‌توانند در پارلمان به گیلانی رای عدم اعتماد دهند. تاکنون هیچ یک از احزاب به طور رسمی تقاضای چنین ‌رایی را نکرده است، اما تحلیل‌گران براین باورند که نگرانی اصلی دولت ائتلافی این است که با رای عدم اعتماد روبه‌رو شود.

احمد بلال محبوب مدیرعامل موسسه توسعه قانونی و شفافیت دراین مورد می‌گوید:«دولت از این لحظه به بعد، ناتوان است و رای عدم اعتماد تهدیدی برای آن به حساب می‌آید.»فیصل سبزواری رهبر حزب جنبش متحد قومی به خبرگزاری رویترز گفت هنوز درباره رای‌گیری درمورد دولت تصمیمی نگرفته است. این حزب اعلام کرد سناتورهای حزب پیشنهادی ارائه داده‌اند که از افزایش قیمت سوخت جلوگیری می‌کند.

علاوه بر مساله قیمت سوخت، جنبش متحد قومی ماه‌هاست این مساله را مطرح کرده که دولت برای بهبود امنیت در کراچی، پایتخت مالی و بزرگ‌ترین شهر پاکستان، اقدامات کافی انجام نداده است. درصورت عمیق‌تر شدن بحران سیاسی در پاکستان ممکن است در این کشور انتخابات زودهنگام برگزار شود.

دیروز دوشنبه گیلانی در مجلس ملی با رهبر بزرگ‌ترین حزب مخالف، حزب مسلم لیگ، دیدار کرد. آنان درمورد راهکارهای حل این بحران با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

گیلانی همچنین قرار است با چادهری شجاعت، رهبر حزب پی‌ام‌ال-کیو، دیگر حزب عمده مخالف دیدار کند.