گروه بین‌الملل- نخست وزیر سابق بریتانیا در بیانیه‌ای کتبی به سوالات کمیته چیلکات پاسخ داده و گفته است که در ماه ژانویه سال ۲۰۰۳ - هفت هفته پیش از آغاز جنگ - او خیلی محکم و قاطع با جورج بوش، رییس‌جمهوری وقت آمریکا پیمان بسته بود که هر کاری لازم است انجام شود تا رژیم صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق خلع سلاح شود. گروه تحقیق چیلکات مامور کشف واقعیات در باره تمام جنبه‌های تصمیم‌گیری دولت بلر برای پیوستن به ایالات متحده در حمله نظامی سال ۲۰۰۳ به عراق است.

بلر همچنین انکار کرده است که لرد گلداسمیت، مشاور عالی حقوقی سابق بریتانیا، را تحت فشار گذاشته بود که توصیه‌اش به دولت را تغییر دهد. لرد گلداسمیت ابتدا به دولت بلر توصیه کرده بود لازم است شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای دیگر را صادر کند تا حمله به عراق با مجوز انجام بگیرد.

نخست وزیر سابق بریتانیا گفت که او به هشدار لرد گلداسمیت که حمله به عراق بدون تایید شورای امنیت غیرقانونی است، اعتنایی نکرده بود چون فکر کرده بود که وقتی لرد اسمیت تمام جزئیات را بداند تصمیم خود را تغییر می‌دهد.

نخست وزیر سابق بریتانیا سال گذشته که برای اولین بار در برابر کمیته تحقیق در مورد جنگ عراق حاضر شده بود، با قاطعیت از تصمیم خود برای ملحق شدن به طرح آمریکا برای حمله به عراق دفاع کرد.

کمیته تحقیقی چیلکات بلر را فراخوانده است تا از او درباره وعده‌هایی که در آن زمان به جورج بوش داده بود، سوال کند.

نگرش و نحوه واکنش بلر به توصیه‌های حقوقی که به او درباره حمله به عراق شده بود نیز از دیگر موضوعاتی است که این کمیته احتمالا با برگزاری جلسات تحقیقی دیگر با بلر، مطرح خواهد کرد.

تصمیم حمله به عراق بدون مجوز شورای امنیت جامعه بریتانیا را دو دسته کرد؛ دو دستگی که از دهه ۱۹۵۰ و بحران کانال سوئز مشاهده نشده بود.

حمله به عراق نه تنها وجهه سیاسی بلر را خدشه‌دار کرد بلکه باعث شد او پیش از موعد سمت خود را به گوردون براون واگذار کند.

براون دستور تشکیل کمیته چیلکات را داد هر چند که احتمالا او تمایل زیادی به تحقیقی دیگر در‌باره جنگ عراق نداشت. اما این کمیته، به‌رغم برخی اختلاف نظرها در مورد نحوه گزینش اعضای آن، نشان داده که به دنبال کشف واقعیات است.