گروه بین‌الملل‌- هنوز خیلی زود است که سرمایه‌گذاران سهام احساس آسودگی خاطر کنند.

سرمایه‌گذاران پس از آن که شاهد افزایش قیمت نفت از زمان آغاز ناآرامی‌ها در لیبی بوده‌اند، اکنون با ناآرامی‌های سیاسی در بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، عربستان سعودی، و پیامدهای بزرگ‌ترین زمین‌لرزه تاریخ ژاپن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. موج رخدادها سرمایه‌گذاران را به طور فزاینده محتاط کرده است. به گفته تحلیل‌گران، سقوط اخیر بازارسهام این بحث را به وجود آورده است که روند نزولی نزدیک است. این در شرایطی است که روز جمعه کاهش شاخص‌ها در ابتدای معاملات جبران شد و شاخص میانگین صنعتی داوجونز به بیش از سطح ۱۲ هزار واحد و شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ به سطح بیش از ۱۳۰۰ واحد بازگشت.

شاخص‌ها که از ابتدای ماه سپتامبر به شدت افزایش یافته‌اند، طی دو هفته اخیر دچار کاهش شده‌اند. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ از ابتدای ماه سپتامبر ۲۴ درصد رشد داشته است، اما این شاخص هفته منتهی به ۱۱ مارس را با سقوط ۳/۱ درصدی به پایان رساند.

توماس ویلالتا، مدیر پورت‌فولیو از شرکت مدیریت دارایی جونز ویلالتا در تگزاس، می‌گوید: «قیمت نفت پیش از آغاز ناآرامی‌ها در خاورمیانه روبه افزایش بود، اما اگر ناآرامی‌ها به عربستان سعودی سرایت کند‌ که البته فکر نمی‌کنم این اتفاق رخ دهد‌، ولی اگر چنین شود قیمت نفت به طور سرسام‌آور رشد خواهد کرد. این مساله احتمال وقوع یک رکود اقتصادی دیگر را درپی خواهد داشت.»

این درحالی است که تظاهرات روز جمعه در عربستان آرام‌تر از آن چیزی بود که بسیاری تصور می‌کردند. این نگرانی وجود داشت که تظاهرات روز خشم در این کشور ممکن است به بی‌ثباتی بیشتر در خاورمیانه و شمال آفریقا منجر شود.

افزایش قیمت نفت به رکورد دو و نیم ساله نیز موجب نگرانی‌های فزاینده درمورد تاثیر منفی این مساله بر رشد اقتصادی شده است.

با توجه به این نگرانی‌ها، سرمایه‌گذاران در انتظار هرگونه اظهارنظر فدرال‌رزرو آمریکا در مورد انرژی هستند. جلسه تعیین سیاست فدرال‌رزرو، روز سه‌شنبه برگزار می‌شود.

این درحالی است که ژان کلود تریشه، رییس بانک مرکزی اروپا، هفته گذشته درباره خطر تورم هشدار داد و با اعلام این خبر که این بانک در ماه آینده نرخ بهره را افزایش خواهد داد، سرمایه‌گذاران را شگفت‌زده کرد.

اما بعید به نظر می‌رسد که بانک مرکزی آمریکا در نشست این هفته تغییری در سیاست خود ایجاد کند و انتظار می‌رود نرخ بهره نزدیک به صفر باقی بماند. در این هفته همچنین نرخ تورم در شاخص قیمت تولیدکننده و شاخص قیمت مصرف‌کننده به همراه آمار تولیدات صنعتی اعلام می‌شود.