بنزین، بلای جان اوباما

گروه بین‌الملل‌- رفیعه هراتی: با توجه به افزایش قیمت بنزین و نبود چشم‌انداز کاهش قیمت، اوباما به شدت تلاش می‌کند بر این مانع بالقوه بر سر راه انتخاب مجددش غلبه کند. این درحالی است که جمهوری‌خواهان در حال برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از این موضوع هستند. به گزارش آسوشیتدپرس، هیچ‌کس به اندازه خود اوباما از خطری که انتخاب مجدد او را تهدید می‌کند آگاه نیست. او هفته گذشته در جمع کمک‌کنندگان مالی دموکرات در لس‌آنجلس گفت: «به دلیل این بحران اخیر ارقام نظرسنجی‌ها درمورد من کم و زیاد می‌شود، درحال حاضر قیمت بنزین به شدت بر نظر مردم تاثیرگذار است.»

درحقیقت، اوباما در سفرهای خود به شهرهای ویرجینیا، کالیفرنیا و نوادا که ظاهرا برای تشریح برنامه کاهش کسری بودجه صورت گرفته بود، به طور غیرمنتظره این موضوع را مطرح کرد.

همانگونه که اوباما به خوبی می‌داند، مردم آمریکا خودروهایشان را دوست دارند و به شدت به آنها وابسته هستند و زمانی که قیمت بنزین سر به فلک بکشد در تنبیه سیاستمداران تردید نمی‌کنند. بنابراین واکنش مردم به افزایش ناگهانی بهای بنزین دغدغه رییس‌جمهوری به شمار می‌رود.

اوباما در بازدید از مقر فیس‌بوک در پالو آلتو با تصدیق این مطلب که بسیاری از آمریکایی‌ها توانایی خرید خودروهایی که از نظر سوخت بهره‌ور هستند را ندارند و باید از مدل‌های قدیمی استفاده کنند، گفت: «در حال حاضر قیمت بنزین به شدت شما را تحت فشار قرار داده است. هزینه بنزین مزایای برنامه مالیات بر درآمد را که بر سر آن با جمهوری‌خواهان توافق شد، از میان می‌برد.»

جمهوری‌خواهان مدعی هستند که افزایش قیمت بنزین نتیجه اجتناب‌ناپذیر دولتی است که پس از فاجعه نشت نفت در بهار گذشته، حفاری محلی را متوقف کرده و محدودیت‌های جدیدی را بر اکتشافات فراساحلی وضع کرده است.

جیمز تربر، مدیر مرکز مطالعات ریاست‌جمهوری و کنگره در دانشگاه آمریکا، می‌گوید: «اوباما در برابر قیمت بنزین آسیب‌پذیر است و جمهوری‌خواهان از این مساله برای در تنگنا قرار دادن او بهره‌برداری خواهند کرد.»

این درحالی است که اوباما سخنرانی رادیویی خود را نیز به موضوع بنزین اختصاص داد. او گفت طرح کنگره برای کاهش سرمایه‌گذاری روی فناوری انرژی‌های پاک به تلاش‌ها برای مهار افزایش قیمت بنزین لطمه می‌زند.

به گزارش بلومبرگ، اوباما در سخنرانی هفتگی رادیویی خود گفت: «هیچ راه‌حل جادویی برای پایین آوردن سریع قیمت بنزین وجود ندارد.» افزایش تولید نفت در آمریکا، سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر و پایان دادن به اختصاص یارانه سالانه ۴ میلیارد دلار به شرکت‌های نفت و گاز به کاهش قیمت فزاینده بنزین کمک می‌کند.

اوباما افزود: «۴ میلیارد دلار از پول مردم به شرکت‌های نفت و گاز تعلق می‌گیرد. در حالی که این شرکت‌ها رکورد سود خود را می‌شکنند، مردم در پمپ‌بنزین‌ها بالاترین سطح قیمت را می‌پردازند. این مساله باید متوقف شود.»

اوباما در سخنرانی خود گفت با طرح جمهوری‌خواهان در کنگره مبنی بر کاهش سرمایه‌گذاری در انرژهای پاک مخالف هستم. پاول ریان، رییس‌جمهوری‌خواه کمیسیون بودجه مجلس نمایندگان، در برنامه بودجه جمهوری‌خواهان که روز ۵ آوریل منتشر شد، کاهش ۷۰ درصدی بودجه انرژی‌های پاک را مطرح کرده است.

این در شرایط است که در معاملات نایمکس قیمت بنزین برای تحویل در ماه مه ۱۳/۳ سنت یا یک درصد افزایش یافت و به ۳۰۸۶/۳ دلار در هر گالن رسید. این بالاترین سطح از ۱۵ جولای سال ۲۰۰۸ تاکنون بود. قیمت بنزین طی هفته گذشته ۶/۰ درصد رشد کرد و از ابتدای سال جاری ۴۵ درصد جهش کرده است. قیمت بنزین معمولی در پمپ‌بنزین‌ها در تاریخ ۲۱ آوریل ۳/۰ سنت رشد کرد و به ۸۴/۳ دلار در هر گالن رسید. این بیشترین سطح از ۱۶ سپتامبر سال ۲۰۰۸ بود. این درحالی است که اوباما اعلام کرد وزارت دادگستری آمریکا درمورد نقش معامله‌گران و دلالان در بازار نفت تحقیق می‌کند. کار گروه وزارت دادگستری این موضوع را بررسی می‌کند که آیا افزایش قیمت نفت و بنزین به دلیل دستکاری غیرقانونی است یا خیر.

دادستان اریک هولدر در بیانیه‌ای اعلام کرد این گروه که شامل نمایندگان آژانس‌های فدرال و دادستان‌ها است، مسائلی همچون تقلب، تبانی و قلب واقعیت را در سطح خرده‌فروشی و عمده‌فروشی بررسی می‌کند. این گروه همچنین فعالیت سرمایه‌گذاران و نقش دلالان و معامله‌گران سهام را در بازارهای آتی نفت مورد بررسی قرار می‌دهد.

در میان افزایش قیمت بنزین، نظر سنجی مشترک روزنامه نیویورک تایمز و سی‌بی‌اس نیوز که در فاصله زمانی ۱۵ تا ۲۰ آوریل انجام شد، نشان داد از ماه گذشته تاکنون تعداد آمریکایی‌هایی که فکر می‌کنند شرایط اقتصادی درحال بدتر شدن است تا ۱۳ درصد افزایش یافته است. این نظرسنجی که از ۱۲۲۴ بزرگسال در سراسر آمریکا انجام شد به میزان مثبت و منفی ۳ درصد خطا دارد. از آغاز فصل بهار تاکنون، میزان محبوبیت اوباما در بسیاری از نظرسنجی‌ها کاهش یافته است. براساس نظرسنجی شبکه سی‌ان‌ان، ۴۸ درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، گفتند اوباما در انجام وظایف خود در کاخ سفید عملکرد مطلوبی از خود نشان نداده است و ۴۵ درصد از مردم اعلام کردند اقدامات اوباما مورد قبول آنها است.