ورود افغانستان به حلقه متحدان اصلی آمریکا
عکس: AFP

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات‌متحده خبر داد
افغانستان، متحد اصلی آمریکا «خارج از ناتو» شد
گروه بین‌الملل- هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات‌متحده که دیروز به طور غیرمنتظره به افغانستان سفر کرد، این کشور را یکی از متحدان اصلی آمریکا «خارج از سازمان ناتو» خواند.
به گزارش بی.بی.‌سی، بر اساس این دسته‌بندی، افغانستان در کنار کشورهایی چون مصر، استرالیا، پاکستان، ژاپن، اردن و همچنین رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرد که برای بهره‌‌مندی از صادرات اسلحه آمریکا و همکاری‌های دفاعی با این کشور در اولویت هستند. در مجموع 15 کشور در چنین جایگاهی قرار دارند.
هیلاری کلینتون اعلام کرد که کاخ سفید در واشنگتن طی حکمی از سوی باراک اوباما، افغانستان را «متحد مهم بیرون از ناتو» ایالات متحده‌ آمریکا اعلام کرده است. وزیر خارجه ایالات‌متحده این مساله را بیانگر اهمیت آینده‌ افغانستان برای آمریکا خواند.
این سفر از پیش اعلام نشده، یک روز پیش از کنفرانس کشورهای کمک کننده به افغانستان در ژاپن انجام شده‌است.
خانم کلینتون بعد از دیدارش با حامد کرزای، رییس‌جمهوری افغانستان، در یک نشست خبری از ایجاد یک کمیسیون دوجانبه میان آمریکا و افغانستان با هدف تشدید همکاری های این دوکشور خبرداد.
کلینتون بعد از اینکه افغانستان را از جمله متحدان اصلی آمریکا خارج از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی -ناتو- خواند، گفت :« ما این قدم را نشانه‌ای قدرتمند از تعهد‌مان برای آینده افغانستان می‌دانیم.»
افغانستان پانزدهمین کشور در سلسله کشورهایی قرار می‌گیرد که آمریکا از متحدان اصلی خودش خارج از سازمان ناتو خوانده‌است.
پاکستان، همسایه افغانستان، این وضعیت را در سال ۲۰۰۴ دریافت کرده‌بود. این تعهد بخشی از موافقت‌نامه استراتژیک میان آمریکا و افغانستان بود که در آغاز سال امضا شد. همزمان یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «هیلاری کلینتون برای این در افغانستان توقف کرده‌است تا وضعیت این کشور را قبل از آخرین کنفرانس مهم در سطح وزرا ارزیابی کند.»کنفرانس ژاپن نحوه حمایت از کابل بعد از خروج بخش عمده نیروهای ۱۳۰ هزار نفری به رهبری ناتو را بررسی و درباره آن نتیجه‌گیری خواهد کرد. قرار است این نیروها در پایان سال میلادی ۲۰۱۴ این کشور را ترک کنند.انتظار می‌رود شرکت‌کنندگان در کنفرانس امروز -یکشنبه- ژاپن متعهد شوند حدود ۴ میلیارد دلار به توسعه سالانه افغانستان کمک کنند.
نگرانی آنها این است که خروج ناتو افغانستان را یک بار دیگر به سوی هرج و مرج پیشین سوق دهد، بهبود اقتصادی کم جان این کشور را نابود کند و باعث بی‌علاقگی کشورهای کمک کننده در تامین کمک به افغانستان شود.این در شرایطی است که در ماه‌های اخیر طالبان و سایر گروه‌های شورشی حملات خود را افزایش داده‌اند.
رهبران کشورهای عضو ناتو بهار امسال در شیکاگو توافق کردند که فرماندهی عملیات نظامی در این کشور را در اوایل سال میلادی آینده به نیروهای افغانستان واگذار کنند. پس از پایان کامل خروج نیروهای ناتو در سال ۲۰۱۴ تنها یگان‌های آموزشی این سازمان در افغانستان خواهند ماند.
تدارک برای خروج نیروهای بین‌المللی
این امر تدارکی برای خروج نیروهای ناتو از افغانستان به شمار می‌رود که قرار است پس از بیش از ده سال جنگ در افغانستان، تا پایان سال ۲۰۱۴ خاک این کشور را ترک کنند. یک مقام مسوول آمریکایی در کابل گفت: «از آنجا که ما نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کنیم، افغان‌ها می‌خواهند مطمئن باشند که ما همچنان از آنان پشتیبانی خواهیم کرد.»
توافقنامه‌ای که میان آمریکا و افغانستان امضا شده است، ماموریت سربازان آمریکایی در هندوکش را پس از خروج آمریکاییان از افغانستان تنظیم می‌کند. این سند این امکان را هم در نظر گرفته که نیروهای آمریکایی پس از سال ۲۰۱۴ نیز بتوانند نیروهای امنیتی افغانستان را آموزش دهند و با هواداران شبکه‌ تروریستی القاعده در این کشور پیکار کنند.
شمار دقیق نیروهای آمریکایی که در آینده در افغانستان در ماموریت خواهند بود و نیز میزان توافقات مالی مشخص هنوز اعلام نشده‌است.
بیشترین تعداد سربازان نیروهای بین‌المللی در هندوکش که به دولت افغانستان در پیکار علیه نیروهای شورشی طالبان کمک می‌کنند متعلق به آمریکاست. این کشور در حال حاضر ۸۷ هزار سرباز در افغانستان دارد. شمار کل سربازان نیروهای بین‌المللی یاری امنیتی در افغانستان (آیساف) ۱۳۰ هزار تن است. آمریکا پس از خروج از افغانستان نیز نیروهای امنیتی این کشور را آموزش خواهد داد
کنفرانس بین‌المللی افغانستان در توکیو
دیدار غیرمنتظره‌ هیلاری کلینتون از کابل یک روز پیش از برگزاری کنفرانس بین‌المللی افغانستان در توکیو انجام گرفت. هدف از برگزاری این کنفرانس رایزنی برای جمع‌آوری کمک مالی جهت بازسازی افغانستان است.
در کنفرانس توکیو نمایندگان بیش از ۷۰ کشور جهان شرکت می‌کنند. حامد کرزای، رییس‌جمهوری افغانستان، برای کشورش سالانه چهار میلیارد دلار کمک درخواست کرده‌است.
به گفته‌ دیپلمات‌های اتحادیه‌ اروپا، کنفرانس توکیو از دولت کرزای در قبال کمک میلیاردی، درخواست بازدهی متقابل خواهد کرد. کشورهای کمک‌کننده خواستار آنند که پول‌ها بهتر مدیریت شود، مالیات بیشتری در افغانستان وصول گردد، تضمین‌هایی در زمینه‌ حقوق بشر و پیش از هر چیز حقوق زنان داده شود، اصلاحاتی در دستگاه قضایی انجام گیرد و نیز در سال ۲۰۱۴ «انتخاباتی قابل اعتماد» برگزار شود.یک دیپلمات اروپایی گفت، بدون پیشرفت‌های ملموس در این مسائل، برای کشورهای کمک‌دهنده دشوار خواهد بود به پشتیبانی خود از افغانستان ادامه دهند.
هیلاری کلینتون در کنار حامد کرزای رییس‌جمهور افغانستان دیروز در کابل/ عکس:AP