گروه بین‌الملل- با ادامه شمارش آرا در لیبی آمار غیررسمی از پیروزی لیبرال‌ها و ملی‌گراها در این کشور بر اسلام گراها حکایت دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، منابعی از گروه‌های لیبرال و ملی‌گرای لیبی اعلام کردند که تاکنون با شمارش بخش زیادی از آرای انتخابات پارلمانی لیبی ملی‌گراها توانسته‌اند در بیشتر حوزه‌ها پیروزی را از آن خود کنند. محمد صوان، رهبر حزب عدالت و توسعه اسلامی که وابسته به اخوان المسلمین لیبی است نیز با اعلام اینکه لیبرال‌ها توانسته‌اند در شهرهای ترابلس و بنغازی دو شهر مهم لیبی بر اسلام‌گراها پیروز شوند، تاکید کرد که لیبرال‌ها موفقیت چشمگیری را در انتخابات به دست آورده‌اند.

محمد صوان در سخنانی اعلام کرد که ائتلاف «نیرو‌های ملی لیبی» توانسته‌ است در برخی از شهرها از جمله ترابلس و بنغازی بیشتر آرا را به خود اختصاص دهد.

این درشرایطی است که نوری العبار، رییس کمیسیون عالی انتخابات لیبی اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود نتایج انتخابات پارلمانی این کشور امروز،دوشنبه، یا فردا، سه‌شنبه، اعلام شود. از سوی دیگر، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای با تاریخی خواندن برگزاری انتخابات پارلمانی در لیبی تاکید کرد که لیبیایی‌ها با این انتخابات نشان دادند که سرنوشت خود را بعد از ۴۰ سال به دست گرفته‌اند.

در این پیام آمده است آمریکا به دلیل نقشی که در حمایت از انقلابیون لیبی داشته است به خود می‌بالد و با مقامات جدید لیبی همکاری‌ کامل خواهد داشت.

اوباما انتخابات لیبی را گامی مهم و نشانه‌ای بارز برای گذار لیبی به سوی دموکراسی دانست.

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای انتخابات لیبی را آزادانه توصیف و اعلام کرد که این انتخابات عصر جدیدی را در لیبی آغاز خواهد کرد. او در این بیانیه آورده است: لیبیایی‌ها با این انتخابات که با آرامش برگزار شد برای آینده خود تصمیم‌گیری‌ کردند و این انتخابات دموکراسی را برای لیبی به ارمغان می‌آورد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز با تبریک به لیبیایی‌ها به دلیل برگزاری این انتخابات اعلام کرد که واشنگتن آمادگی دارد که به لیبیایی‌ها برای گذار به دموکراسی و آزادی کمک کند. او از لیبیایی‌ها خواست تا برای برقراری امنیت و ثبات در کشورشان وحدت خود را حفظ کنند و در این خصوص تلاش بیشتری از خود نشان دهند.