گروه بین‌الملل- وزرای دارایی ۱۷ کشور حوزه یورو موافقت کردند تا پایان ماه جاری میلادی ۳۰ میلیارد یورو در اختیار بانک‌های اسپانیا قرار دهند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این توافق در جریان نشستی که روزدوشنبه برگزار شد، به دست آمد. برای آنکه این کمک تا پایان ماه جاری میلادی در اختیار اسپانیا گذاشته شود، ضروری است که پیش از پرداخت به تصویب پارلمان کشورهای کمک‌کننده برسد. این اولین قسط از کمک یکصد میلیارد یورویی به اسپانیا است که کشورهای حوزه یورو در ماه گذشته میلادی بر سر آن به توافق رسیدند. در این نشست همچنین توافق شد که به اسپانیا یک سال دیگر، یعنی تا سال ۲۰۱۴ میلادی، فرصت داده شود کسری بودجه خود را به حداکثر سه درصد تولید ناخالص داخلی کاهش دهد.

ژان کلود یانکر که ریاست نشست وزرای دارایی کشورهای حوزه یورو را برعهده دارد گفت برای اسپانیا ضروری است تا با اتخاذ اقداماتی سیستم مالی این کشور را با معیارهای اتحادیه اروپا هماهنگ کند. روز شنبه گذشته ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا، اعلام کرد برای کاهش کسری بودجه این کشور، اقدامات موثرتری را اتخاذ خواهد کرد. بانک‌های اسپانیا در پی بحران در بازار املاک با مشکلات زیادی مواجه شدند. بسیاری از دریافت‌کنندگان وام‌ها در اسپانیا توانایی بازپرداخت وام‌ها را ندارند. پیشتر خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپا، گفته بود با تغییراتی که در سیستم بانکی اسپانیا در حال شکل‌گیری است، این کشور می‌تواند به رشد اقتصادی دست یابد.