گروه بین‌الملل- دیروز، دوشنبه، فشارهای مالی بر اسپانیا بیشتر شد و به سطحی رسید که دیگر کشورهای اروپایی را وادار به درخواست نجات مالی کرده بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، سود اوراق قرضه ۱۰ ساله این کشور ۲۳/۰ درصد افزایش یافت و به ۴۶/۷ درصد رسید. این مساله نشان‌دهنده آن است که سرمایه‌گذاران نسبت به توانایی دولت اسپانیا در حل بحران بدهی‌های این کشور تردید دارند. این درشرایطی است که بانک مرکزی اسپانیا گزارش داد اقتصاد این کشور در فصل دوم با نرخ فصلی ۴/۰ درصد کوچک شده است. انقباض اقتصادی کار اسپانیا را برای حل مشکل بدهی‌هایش دشوارتر می‌کند. درصورتی که افزایش نرخ استقراض اسپانیا ادامه یابد، این کشور از بازارهای بین‌المللی کنار گذاشته و مجبور می‌شود هچون یونان، ایرلند و پرتغال درخواست نجات مالی کند.

درحال حاضر سود اوراق قرضه ۱۰ ساله اسپانیا به بالاترین سطح از زمان تاسیس یورو در سال ۱۹۹۹ تاکنون رسید و بالاتر از سطح ۷ درصدی‌‌ای است که دیگر کشورها را وادار به درخواست نجات مالی کرد.

کاهش کم سابقه ارزش یورو در برابر ین ژاپن

به گزارش یورونیوز، درپی تشدید نگرانی‌ها درمورداسپانیا، بورس‌های حوزه پولی یورو هفته را با رشد منفی شاخص‌ها آغاز کردند.در اسپانیا و در پی انتشار خبر درخواست کمک مالی دولت‌های محلی والنسیا و مورسیا از مادرید و افزایش نگرانی‌ها از بیشتر شدن هزینه‌های دولت بحران‌زده این کشور، بورس مادرید، روز دوشنبه را با کاهش حدود ۲ درصدی شاخص آغاز کرد.

بورس میلان در ایتالیا هم با کاهش ۲درصدی شاخص کلی سهام، به احتمال ناکارآمدی طرح کمک‌های مالی اروپایی به اسپانیا واکنش نشان داد.شاخص بورس‌های لندن و فرانکفورت در همین روز، یک و نیم درصد کاهش یافت.

به دنبال کاهش ارزش سهام در بورس‌های اروپایی، یورو بیش از پیش ارزش خود را در مقابل دیگر واحدهای پولی معتبر از دست داد. هر یورو دوشنبه در مقابل ۶۰/۹۴ین ژاپن معامله شد. رقمی که در دوازده سال گذشته بی‌سابقه بوده است.