مودیز چشم‌انداز رتبه اعتباری اتحادیه اروپا را کاهش داد

شادی آذری

دیروز بخش خدمات سرمایه‌گذاران موسسه رتبه‌بندی مودیز، چشم‌انداز رتبه اعتباری اتحادیه اروپا را به منفی کاهش داد. این اقدام مودیز منعکس‌‌کننده خطراتی است که اقتصاد آلمان، فرانسه، انگلستان و هلند را تهدید می‌کند. این کشورها در حدود ۴۵ درصد از درآمدهای کل اتحادیه اروپا را تامین می‌کنند. بنا به گزارش بلومبرگ، این موسسه رتبه‌بندی در بیانیه‌ای که آخر وقت روز دوشنبه منتشر کرد، چشم‌انداز اعتباری Aaa اوراق قرضه بلند مدت اتحادیه اروپا را از «باثبات» کاهش داد. این موسسه همچنین چشم‌انداز رتبه Aaa متعلق به اوراق قرضه میان‌مدت اتحادیه اروپا را از «باثبات» به «منفی» کاهش داد.

موسسه مودیز در توضیح این اقدام اعلام کرد که این تغییر «منعکس‌کننده چشم‌انداز منفی رتبه‌های Aaa در آن دسته از کشورهای عضو اتحادیه است که سهم زیادی در بودجه این اتحادیه دارند. میزان اعتبار این کشورهای عضو اتحادیه تا حدود بسیار زیادی با یکدیگر در رابطه است چون همه آنها، گر چه با ابعادی متفاوت، در معرض بحران بدهی‌های حوزه یورو قرار گرفته‌اند.»

رتبه اعتبارات کشورهای اروپایی بر اثر بحران بدهی‌ها دستخوش کاهش شده است و اسپانیا که بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ بالاترین رتبه اعتباری Aaa را به خود اختصاص داده بود، اکنون دارای رتبه ناچیز Baa۳ است. همین فشارها بر کشورهای با اعتباری چون انگلستان که در خارج از حوزه یورو هستند نیز تحمیل شده است. این اقتصاد تا پیش از بحران به مدد اقتصاد قدرتمند خود دارای بهترین رتبه اعتباری بود.

بنا به اعلام مودیز خطر کاهش رتبه بدهی‌های اتحادیه اروپا «ناشی از وخیم‌تر شدن وضعیت اعتباری اعضای اتحادیه اروپاست. علاوه بر این، ضعیف شدن مشارکت کشورهای عضو در امور اتحادیه اروپا و تغییر در چارچوب مالی این اتحادیه که منجر به مدیریت بودجه کمتر محافظه‌کارانه شده است، موجب منفی شدن اعتبار این اتحادیه می‌شود.»

روز دوشنبه صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل در یک سخنرانی اعلام کرد که آلمان باید انسجام خود با اتحادیه اروپا را حفظ کند. مرکل همچنین خاطرنشان کرد که وی نقش بیشتری در جهت مبارزه با بحران در بانک مرکزی اروپا ایفا خواهد کرد و این در شرایطی است که کشور او بیشترین سهم را در نجات دولت‌های ضعیف‌تر ایفا می‌کند. اما تازه‌ترین نتایج یک نظر سنجی نشان می‌دهد که تنها یک چهارم مردم آلمان خواستار ادامه عضویت یونان در منطقه یورو و اتحادیه پولی اروپا هستند. در گزارشی که رویترز به نقل از روزنامه فایننشال تایمز منتشر کرده آمده است که تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مرکل صدر‌اعظم آلمان با چالش‌های داخلی زیادی برای موافقت با دادن مهلت و کمک مالی بیشتر به یونان روبه‌رو‌ شده است.

براساس این گزارش یونان قصد دارد کمک مالی ۱۷۴ میلیارد یورویی دیگری را از وام‌دهندگان بین‌المللی دریافت کند. یونان همچنین از وام‌دهندگان بین‌المللی خواسته است تا مهلت دوساله دیگری را به این کشور برای اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی بدهند.

بر این اساس، نتایج این نظر سنجی که در بین هزار جوان آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی و انگلیسی و فرانسوی انجام شده نشان می‌دهد تنها ۲۶ درصد آلمانی‌ها بر این باورند که یونان قادر به باز پرداخت وام‌های خود خواهد بود. این رقم برای ایتالیایی‌ها ۷۷ درصد و برای اسپانیایی‌ها ۵۷ درصد است. این گزارش افزود بیش از نیمی از آلمانی‌ها نیز اعلام کردند یونان نمی‌تواند با اجرای اصلاحات اقتصادی و مالی از دریافت کمک‌های مالی بین‌المللی رها شود. ۸۸ درصد ایتالیایی‌ها و ۷۰ درصد اسپانیایی‌ها اعلام کردند یونان می‌‌تواند اصلاحات اقتصادی را اجرا کند. از سوی دیگر دیروز، فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه همراه با وزیر اقتصاد این کشور در رم با ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا ملاقات کرد. وی امروز نیز در پاریس با هرمان فون رامپوی، رییس شورای اتحادیه ملاقات خواهد کرد.

این در شرایطی است که بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ها طی هفته‌های اخیر همزمان با وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصادی فرانسه، میزان محبوبیت فرانسوا اولاند رییس جمهوری این کشور به ۵۵ درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر به گزارش دویچه وله در قبرس وزیر دارایی این کشور اعلام کرد که کشورش با کاهش یک و نیم درصدی رشد در سال جاری، قادر به نجات از مرحله رکود نیست.

قبرس که در حال حاضر ریاست ادواری شورای اروپا را برعهده دارد، در ماه ژوئن تقاضا کرده بود که اتحادیه اروپا این کشور را زیرپوشش حمایت مالی خود قرار دهد. دولت قبرس نیز چند روز قبل از کسری بودجه خبر داده بود. وزیر دارایی قبرس تاکید کرد که بدون بسته‌های نجات مالی، کسری بودجه کشورش از حد نصاب ۳ درصدی اتحادیه اروپا تجاوز می‌کند و به ۵/۴ درصد تولید ناخالص ملی می‌رسد. اقتصاد قبرس پیوند تنگاتنگی با اقتصاد ورشکسته یونان دارد.

روز پنجشنبه ششم سپتامبر سیاستگذاران بانک مرکزی اتحادیه اروپا در نشستی شرکت خواهند کرد و بازارها در انتظارند تا ببینند چه تصمیمات سرنوشت‌سازی در این نشست اتخاذ خواهد شد.