گروه بین‌الملل- رسانه‌های دولتی چین می‌گویند یکی از متحدان نزدیک رییس‌جمهوری این کشور در اقدامی که از سوی ناظران شگفت‌آور خوانده شده، تنزل مقام یافته است.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، انتظار می‌رفت لینگ جیهوا در جریان تغییر و تحولات امسال در کادر رهبری چین، ارتقای مقام یابد. تحلیلگران سیاسی می‌گویند که تنزل مقام لینگ شاید به دلیل برخی بازی‌های سیاسی پیش از این تغییر و تحولات باشد که هر ده سال یکبار اتفاق می‌افتند. البته برخی گزارش‌ها از این حکایت دارند که این اقدام ممکن است به دلیل تصادف خودروی فراری پسر لینگ باشد. لینگ جیهوا در دولت هو جینتائو، رییس‌جمهوری چین سمت بالایی داشت. او ریاست دفتر عمومی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین را به عهده داشت که در واقع رییس دفتر رهبر چین محسوب می‌شود. لینگ اینک به سمت کم اهمیت‌تری منصوب شده و به عنوان رییس یک از ادارات وزارت کار فعالیت می‌کند. ناظران سیاسی می‌گویند تصمیم برای تنزل مقام لینگ ممکن است بخشی از مانورهای سیاسی میان سیاستمداران چینی باشد.

او می‌گوید نسل جدیدی از رهبران چین به دنبال آن هستند تا متحدان خود را به سمت‌های مهم کشور برسانند و در آستانه تغییرات در کشور، حمایت سایر سیاستمداران را به دست بیاورند. البته این شایعه در چین رواج داشته که پسر لینگ اوایل سال جاری میلادی با تصادف یک خودروی فراری در پکن ارتباط داشته‌است. هویت افراد داخل این خودرو هرگز مشخص نشد و هر نوع خبری در سایت‌های اینترنتی چین در این باره بلافاصله سانسور شد اما برخی گزارش‌ها حکایت از این داشت که پسر لینگ راننده این خودروی فراری بود و احتمال دارد که کشته شده باشد.

این در شرایطی است که به باور تحلیلگران، چینی‌ها به طور فزاینده‌ای از فساد مقام‌های دولتی خشمگین هستند و حزب کمونیست چین خواهان آن است تا مانع از بروز رسوایی در مورد نحوه زندگی «اشرافی» طبقه حاکم شود. یک مقام بازنشسته حزب کمونیست چین به خبرگزاری رویترز گفته است که کمیته مرکزی حزب به این نتیجه رسید که این مساله به حدی جدی است که مانع از ارتقای سمت لینگ جیهوا شود و هو جینتائو نیز نمی‌توانست در برابر این نظر، مقاومتی کند. چین امسال شاهد یک رسوایی سیاسی بود که برای سالیان سال در این کشور سابقه نداشت.

بو شیلای، سیاستمدار سرشناس این کشور از همه سمت‌های خود برکنار شد و همسرش نیز در قتل یک تاجر بریتانیایی، مقصر

شناخته شد.