وزیر خزانه‌داری آمریکا به کنگره فراخوانده شد

گروه بین‌الملل- کنگره ایالات متحده که اکنون به شدت مساله کسری تجاری رو به رشد با چین را پیگیری می‌کند، هنری پاولسون وزیر خزانه‌داری و نماینده دولت در پیگیری این موضوع را به صحن کنگره فراخواند تا در این خصوص و اقداماتی که تاکنون انجام شده است توضیح دهد. هنری پالسون با حضور در کنگره با بیان اینکه چین هنوز اصلاحات ارزی را آغاز نکرده است گفت: این یک نیاز است و ما در حال پیگیری جدی این پرونده هستیم.

وزیر خزانه‌داری ایالات متحده گفت: به غیر از ایالات متحده اکنون جامعه جهانی در حال فشار آوردن به چین برای اصلاحات ارزی و افزایش ارزش پول این کشور است.

هنری پاولسون با اشاره به اینکه شرایطی که چین به تجارت جهانی تحمیل کرده است در حال ضربه زدن به صنایع آمریکا و ایجاد بیکاری در کارخانه‌های آمریکا است.

کاهش صادرات تحت تاثیر قیمت‌های تمام شده بسیار پایین در چین سبب شده از سال ۲۰۰۱ تاکنون بیش از ۳میلیون شغل صنعتی در آمریکا از دست برود.

در این دیدار سناتورهای کنگره به هنری پاولسون فشار آوردند تا دولت را مجبور به افزایش فعالیت‌هایش برای کاهش کسری تجاری با چین کند.

سناتور چارلز شومر، دموکرات از نیویورک که رهبری کنگره در بحث کاهش کسری تجاری با چین را به عهده دارد گفت: بیش از یک سال است که فعالیت‌ها برای مجاب کردن چین به اصلاحات ارزی آغاز شده است و این در حالی است که این کشور تاکنون واکنشی موثر را به این درخواست‌ها و راه‌حل‌ها نشان نداده است.

این سناتور دموکرات گفت: پارسال طرحی تهیه شد که براساس آن تعرفه واردات تمامی کالاها و خدمات از چین ۵/۲۷درصد افزایش پیدا می‌کند مگر آنکه چین در سنجش ارزش پول خود بازنگری کند.

سناتور شومر افزود: کنگره قصد دارد تا پیش از ماه آوریل این طرح را به رای بگذارد.

ما همه راه‌حل‌های ممکن را بررسی کرده‌ایم و این تنها راهی است که می‌توان تجارت خارجی ایالات متحده را نجات داده و از ضرر و زیان صادرکنندگان جلوگیری کرد.

براساس مطالعات کمیته بانکی سنای آمریکا نرخ یوآن در برابر دلار باید دست‌کم ۲۰درصد افزایش پیدا کند تا صادرکنندگان آمریکایی بتوانند جریان صادرات کالاهای صنعتی به چین را در شرایط سودآور و با حجم قابل قبول ادامه دهند اما اگر ایالات متحده بخواهد جریان صادرات و واردات با چین طبیعی شود باید ارزش یوآن در برابر دلار ۴۰درصد افزایش پیدا کند.

چین از جولای ۲۰۰۵ اعلام کرد رفته‌رفته نرخ یوآن را در برابر دیگر ارزها آزاد می‌کند اما از آن زمان تاکنون تنها ۵/۶درصد ارزش یوآن افزایش پیدا کرده است.

شیوه برخورد با چین بر سر ارزش یوآن و مساله کسری تجاری یکی از موارد مهم اختلاف بین دولت و کنگره است.

کنگره آمریکا قصد اقدامات محکم و اساسی را علیه چین به اجرا بگذارد و دولت قصد دارد این موضوع را از طریق گفت‌وگو حل و فصل کند.

تاکنون دو دور مذاکرات تحت عنوان گفت‌وگوهای استراتژیک اقتصادی انجام دادند که البته نتیجه روشنی دربر نداشت و آمریکا نتوانست به اهداف خود از این دیدارها دست پیدا کند.

در همین حال دیروز خبرگزاری شینهوای چین گزارش داد تجارت جهانی چین در سال ۲۰۰۶ نسبت به سال قبل از آن ۷۵درصد رشد کرد و به رکورد جدید ۱۷۷میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار رسید. صادرات انواع اسباب‌بازی، کفش، پارچه و کالاهای الکترونیکی از چین در سال ۲۰۰۶ افزایش چشمگیری نشان می‌دهد. به گزارش شینهوا به نقل از وزارت بازرگانی چین صادرات چین در سال ۲۰۰۶ میلادی با ۲/۲۷درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به ۹۶۹میلیارد دلار رسید. این در حالی است که میزان واردات این کشور تنها ۲۰درصد افزایش یافته و به ۷۹۱میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار رسید. مازاد تجاری چین در سال ۲۰۰۵ رقم ۱۰۲میلیارد دلار بود که امسال ۵/۷۵میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. به اعتقاد تحلیلگران در صورتی که چین روند افزایش ارزش یوان هر چند اندک را آغاز نمی‌کرد میزان صادرات این کشور در سال ۲۰۰۶ از مرز یک تریلیون دلار عبور می‌کرد.

در همین حال خبرگزاری شینهوا گزارش داد، میزان مبادلات تجاری چین با کشورهای مختلف طی ماه ژانویه ۲۰۰۷ میلادی با بیش از ۵/۳۰درصد افزایش به ۳۶/۱۵۷میلیارد دلار رسیده است.

حجم صادرات چین در این مدت با ۳۳درصد افزایش به بیش از ۶۲/۸۶میلیارد دلار و میزان واردات نیز با ۵/۲۷درصد افزایش به ۷۴/۷۰میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، میزان صادرات محصولات الکترونیکی چین به بازارهای بین‌المللی با بیش از ۳۵درصد افزایش به ۸/۴۸میلیارد دلار رسیده است که این میزان ۳/۵۶درصد کل صادرات چین را تشکیل می‌دهد. میزان واردات موادخام نیز با ۲/۲۳درصد رشد به ۱۲/۱۷میلیارد دلار رسیده است.

اتحادیه اروپا همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری چین به شمار می‌رود. حجم مبادلات تجاری دو جانبه چین و اروپا به بیش از ۴۶/۲۶میلیارد دلار رسیده است. آمریکا و ژاپن نیز به ترتیب دومین و سومین شرکای تجاری چین در این مدت به شمار می‌روند.