ایرنا- برنامه توسعه بالادستی ۲۵۴میلیارد دلاری اوپک برای افزایش ظرفیت تولید، در صورت کاهش قیمت‌های نفت به سطح کمتر از ۵۰دلار در هر بشکه، به تاخیر خواهد افتاد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیکوزیا، «عبدا... البدری»، دبیرکل اوپک در گفت‌وگو با نشریه میدل ایست اکونومیک سروی چاپ نیکوزیا ضمن هشدار در مورد این مساله افزود: نگرانی من اکنون قیمت است، زیرا در حال انجام سرمایه‌گذاری بالایی هستیم و اگر با قیمت منطقی نفت مواجه نباشیم، این سرمایه‌گذاری‌ها اتمام نخواهد یافت.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه توسعه به چه قیمت نفت خام وابسته است، گفت: حدود ۵۰دلار برای سبد اوپک برای توسعه الزامی است.

خبرگزاری فرانسه افزود: سبد نفتی اوپک متشکل از یازده نوع نفت خام است که اکنون حدود ۵۸دلار در هر بشکه است، اما ماه گذشته با کاهش بهای جهانی نفت خام به کمی کمتر از ۵۰دلار رسید.

البدری افزود: اوپک در نظر دارد تا سال ۲۰۱۰میلادی ۱۳۰میلیارد دلار در گسترش صنعت بالا دستی و ۱۲۴میلیارد دلار دیگر پنج سال بعد از آن به منظور ایجاد ظرفیت مازاد سرمایه‌گذاری کند.

وی گفت: در حالی که هر کشور عضو با برآوردهای قیمت‌های کف متفاوت کار کردند، هزینه احداث، حفاری، عملیات میدان و چاه و دیگر خدمات نفتی در حال افزایش شدیدی بود.

دبیرکل اوپک افزود: اگر قیمت‌های نفت تنزل کند و هزینه‌ها افزایش یابد، در آینده مردم قبل از شروع هر طرحی دومرتبه فکر خواهند کرد. بنابراین ممکن است به جای تکمیل آنها در دو تا سه سال، در مدت پنج تا شش سال این طرح‌ها را تمام خواهند کرد.

خبرگزاری فرانسه ‌افزود: تعدادی از تولیدکنندگان نفت تقریبا مجبور شده‌اند که حتی طرح‌های بزرگ را به دلیل هزینه‌های بالا لغو کرده ‌یا به تاخیر اندازند.

قطر یک طرح بزرگ گاز را لغو کرد، در حالی که کویت در حال برگزاری مجدد مناقصه احداث یک پالایشگاه جدید به دلیل افزایش قیمت است.

البدری امکان تعیین مجدد دامنه قیمتی از سوی اوپک به دلیل افزایش سطح نوسان‌های بازار را رد کرد و گفت: احتمال نمی‌رود حتی در دوره‌های کاهش تقاضا در سال، قیمت نفت به کمتر از ۵۰دلار در هر بشکه برسد.

دبیرکل اوپک اظهار داشت :پایبندی اعضای اوپک به کاهش تولید نفت توافق شده، در اواخر ۲۰۰۶ بهبود یافت، اما نتایج کاهش ۵۰۰هزار بشکه در روز که در نشست «ابوجا» در نیجریه تصمیم‌گیری شد و از اول فوریه ۲۰۰۷به اجرا درآمد، تا هفته دوم ماه مارس امسال مشاهده نخواهد شد.

البدری در پایان گفت: پایبندی اعضای اوپک هر ماه رو به بهبود است و این یک راز نیست. پایبندی ۶۶درصد است و جای بهبود دارد. امیدوارم درماه مارس امسال به میزان پایبندی بالاتری نسبت به ماه ژانویه گذشته برسیم.