گروه بین‌‌الملل- بازار سهام اروپا در آخرین روز کاری خود بزرگ‌ترین کاهش ارزش هفتگی را پس از راه‌اندازی بازار سلف در چهار سال پیش تاکنون تجربه کرد. این کاهش ارزش پس از آن روی داد که گزارش‌هایی در مورد کاهش رشد اقتصادی آمریکا ارائه شد. نگرانی‌ها در این خصوص به دنبال کاهش صادرات آمریکا در ماه ژانویه افزایش یافته است. همچنین بخش ساخت و ساز و مسکن ایالات متحده نیز هنوز نتوانسته شرایط مناسب خود را باز یابد. سهام‌ معدنی اروپا بیشترین کاهش ارزش را در چند روز اخیر داشته‌اند.

هفته معاملاتی سپری شده در بورس‌های جهان با سقوط ارزش سهام و نوسانات شدید همراه بود. این سقوط که از بورس شانگهای آغاز شد به سرعت به دیگر بورس‌های جهان نیز تسری پیدا کرد. به گزارش دیروز بلومبرگ بورس‌های جهان مجموعا یک‌تریلیون و ۵۰۰میلیارد دلار از سقوط‌های این هفته معاملاتی زیان دیدند که بزرگ‌ترین‌ کاهش‌ها در توکیو و وال‌استریت اتفاق افتاد. براساس گزارش بلومبرگ این هفته شاخص داوجونز ۲/۵درصد ارزش خود را از دست داد که بزرگ‌‌ترین کاهش هفتگی این شاخص از مارس ۲۰۰۳ تاکنون است. شاخص یورو استاکس ۵۰ که به وسیله ۱۳کشور عضو پول واحد اروپایی استفاده می‌شود ۵/۵درصد کاهش ارزش داشت که بزرگ‌ترین کاهش هفتگی آن از زمان تشکیل تاکنون است. بنابراین گزارش شاخص دکس آلمان ۶/۵درصد، شاخص FTSE بورس لندن ۵/۴درصد و شاخص CAC۴۰ فرانسه نیز ۱/۵درصد کاهش هفتگی را تجربه کردند.

روز سه‌شنبه هفته گذشته تحت تاثیر بروز شایعاتی مبنی بر احتمال افزایش نظارت دولتی در بورس شانگهای و کنترل تقاضای سهام از سوی دولت چین این بورس آسیایی ۹درصد ارزش خود را از دست داد که این موضوع بلافاصله به دیگر بورس‌های جهان همچون توکیو، وال‌استریت و یورونکست نیز تسری پیدا کرد.