ایرنا - براساس مطالعات سازمان ملل، زیمبابوه آسیب دیده از سال‌ها آشفتگی‌های سیاسی و اقتصادی، در بین کشورهای آفریقایی در سال ۲۰۰۶ میلادی بدترین عملکرد اقتصادی و موریتانی به دلیل صادرات نفت خام بهترین عملکرد را داشت. خبرگزاری فرانسه به نقل از گزارش منتشره شده از سوی کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای آفریقا، اعلام کرد: زیمبابوه کشور آسیب دیده جنوب آفریقا، کاهش ۴/۴‌درصدی تولید ناخالص داخلی را در سال ۲۰۰۶ در مقایسه با سال قبل از آن ثبت کرد و در رده پایین‌ترین عملکرد اقتصادی قرار گرفت.

این گزارش حاکی است: اکنون نرخ تورم در زیمبابوه به میزان ۱۷۳۰‌درصد بالاترین رقم در دنیا است و صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است این رقم تا پایان امسال به چهار هزار‌درصد برسد اکنون چهار نفر از هر پنج نفر در زیمبابوه بیکار هستند و در فقر زندگی می‌کنند.

از سوی دیگر، افزایش بهای صادرات نفت به موریتانی کمک کرد به بالاترین موقعیت با رشد ۱۹/۴‌درصد در این مطالعه برسد.

آنگولا با رشد اقتصادی ۱۷/۶‌درصد در رده دوم قرار گرفت، در حالی که صادرات مواد معدنی به موزامبیک کمک کرد که در رده سوم با رشد ۷/۹‌درصد قرار گیرد.

در پایین این جدول رده بندی اقتصاد آفریقا، به غیر از زیمبابوه، جمهوری کومور، ساحل عاج، سیچلس و سوآزیلند ملال‌انگیزترین نرخ رشد اقتصادی را در آفریقا دارا هستند.

گزارش کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای آفریقا رشد اقتصادی ۵/۸‌درصد را در امسال پیش‌بینی کرد به طوری که این قاره بهبود اندکی نسبت به رشد ۵/۶‌درصد در سال ۲۰۰۶ دارد که علت آن افزایش تقاضای جهانی برای کالاهایی مانند نفت، مواد معدنی و محصولات کشاورزی است اما گسترش بیماری ایدز، نبود تنوع در صادرات و آب و هوای غیرقابل پیش‌بینی و همچنین زیربنای عمومی‌ ناکارآمد و عرضه انرژی غیرقابل اطمینان، رشد اقتصادی پیش‌بینی شده را به تاخیر می‌اندازد.