دومین قرارداد بزرگ تجارت آزا منعقد شد

گروه بین‌الملل - سرانجام ایالات متحده و کره جنوبی پس از ۱۰ ماه مذاکره مستقیم در خصوص عقد قرارداد تجارت آزاد به نتیجه نهایی رسیدند و قرارداد اولیه تجارت آزاد بین دو کشور به وسیله نمایندگان آمریکا و کره جنوبی به امضا رسید. با نهایی شدن این قرارداد دومین قرارداد تجارت آزاد جهان پس از پیمان نفتا به امضا رسید.

پیمان نفتا قرارداد تجارت آزاد بین ایالات متحده کانادا و مکزیک است که در سال ۱۹۹۲ به امضا رسید.

قراردادی که بین کره جنوبی و ایالات متحده امضا شد یک ویژگی‌ دیگر را نیز دارد و آن کوتاه بودن مدت زمان مذاکرات آن است.

در حالی که بسیاری از کشورها چندین سال است سرگرم گفت‌وگو در خصوص عقد قرارداد تجارت آزاد هستند آمریکا و کره جنوبی توانستند ظرف ۱۰ ماه این قرارداد را نهایی کنند که در نوع خود یک زمان کوتاه به حساب می‌آید.

به گزارش آسوشیتدپرس این توافقنامه در حالی به امضا رسید که سرنوشت آن تا آخرین دقایق روز دوشنبه در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.

افزایش اختلاف‌ها بین دو کشور بر سر چگونگی مبادلات کالاهای صنعتی مهم‌ترین معضل پیش روی این مذاکرات بود که سرانجام نمایندگان دو کشور توانستند بر آن غلبه کنند.

این قرارداد اکنون جنبه مقدماتی دارد و برای نهایی شدن باید به تایید و تصویب کنگره آمریکا برسد که گفته می‌شود این مراحل نیز به زودی سپری خواهد شد.

ایالات متحده اکنون بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به حساب می‌آید. کره جنوبی از این نظر در رده یازدهم قرار دارد. کره جنوبی یکی از شرکای تجاری خوب ایالات متحده به شمار می‌آید و حجم مبادلات تجاری دو طرف در سال ۲۰۰۶ میلادی به ۷۴میلیارد دلار رسید که پیش‌بینی می‌شود با عقد قرارداد تجارت آزاد این میزان ۲۰درصد رشد داشته باشد.

در جریان ۹ دور مذاکره انجام شده که به صورت ماهانه در هر دو کشور به انجام رسید طرفین توافق کردند صادرات برخی کالاها همانند دارو و اتومبیل به صورت آزمایشی انجام شود تا بازارهای کره جنوبی بتوانند خود را با شرایط جدید وفق دهند.

به گزارش بی‌بی‌سی‌نیوز، محورهای کلیدی این مذاکرات بخش اتومبیل، تکنولوژی و کشاورزی بود که اصلی‌ترین و چالش‌زاترین گفت‌وگوها نیز در این سه بخش انجام شد. براساس توافق انجام شده مقرر شد شرکت‌های کره‌ای هیوندای و کیا که به تولید خودروهای مختلف مشغول هستند دسترسی بیشتری به بازارهای ایالات متحده داشته باشند. همچنین به محصولاتی همچون تلویزیون و گوشی‌های تلفن‌همراه کره‌ای که در ایالات متحده به فروش می‌رسد مالیات کمتری به منظور افزایش سوددهی آنها تعلق خواهد گرفت. در بخش کشاورزی که پر سر و صداترین محور گفت‌وگوها نیز به حساب می‌آید دو طرف توافق کردند تا صادرات گوشت گاو ایالات متحده به کره جنوبی بدون محدودیت از سر گرفته شود اما برای صادرات برنج ؟ آمریکایی به این کشور محدودیت‌هایی در نظر گرفته خواهد شد. اما این محدودیت‌ها چندان نیست که قرارداد تجارت آزاد را نقض کند.