ایسنا- رییس مجلس نمایندگان آمریکا در بیروت گفت که وی برای گفت‌وگو با رییس‌جمهور سوریه که به گفته وی بیشتر بر جنگ با ترور متمرکز خواهد بود، هیچ «تصور باطلی» ندارد بلکه در عوض امید زیادی به نتایج این مذاکرات دارد. وی در واکنش به مخالفت کاخ سفید با سفر به دمشق تاکید کرد که این سفر با هدف حمایت از امنیت ملی آمریکا انجام می‌شود. به گزارش خبرگزاری رویتر، نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا در سفر کوتاهش به لبنان تاکید کرد که «ایده‌ای عالی» برای سفر خود و هیات سیاسی همراهش به سوریه دارد.

پلوسی پس از گفت‌وگو با سعد حریری، رهبر اکثریت پارلمان لبنان به خبرنگاران گفت: در سوریه درباره مسائلی نظیر علیه تروریسم و نقشی که سوریه می‌تواند در کمک به این مبارزه و جلوگیری از آن ایفا کند، گفت‌وگو می‌کنیم. ما هیچ تصور باطلی از یان مذاکرات نداریم بلکه بسیار امیدواریم.

روزنامه البیان، چاپ امارات، نیز نوشت: نانسی پلوسیس تاکید کرد که سفرش به سوریه در چارچوب یکی از مسوولیت‌های وی برای حفظ امنیت ملی آمریکا انجام می‌گیرد.

پلوسی گفت: ما امروز مسوول هستیم که تمامی راهکارهای مناسب برای رویارویی با تروریسم را ارزیابی کنیم و بهترین راه ممکن در این زمینه را انتخاب کنیم، ما باید بسیاری از حقایق را بگوییم.

وی افزود: با توجه به گزارش بیکر و سفارش‌های مکرر وی در زمینه حل بسیاری از بحران‌های منطقه و در راس آن عراق باید اعتماد لازم میان سوریه و آمریکا ایجاد شود.

پلوسی تصریح کرد: ما به سوریه می‌رویم تا درباره بسیاری از مسائل و در راس آن موضوع مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کنیم و نقشی را که سوریه می‌‌تواند در این زمینه ایفا کند و ما را در تحقق بسیاری از اهداف مهم کمک کند به بررسی و گفت‌وگو بگذاریم.

رییس مجلش نمایندگان آمریکا تاکید کرد: در دیدار با بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه مطمئنا موضوع تشکیل دادگاه بین‌المللی محاکمه عاملان ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید لبنان را به گفت‌وگو و بررسی خواهیم گذاشت که البته موضوع‌های دیگری چون موضوع عراق، نقش سوریه در عراق و حمایت این کشور از حماس و حزب‌ا... نیز یکی دیگر از محورهای گفت‌وگوی ما خواهد بود.

دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید در اعلام مخالفت مجدد با سفر پلوسی گفت: حضور مقام‌های عالی‌رتبه آمریکایی در سوریه در حکم دادن پیام نادرستی به اسد است که وی می‌تواند از آن سوءاستفاده کند.

کاخ سفید در اعلام مخالفتش با سفر پلوسی به سوریه تاکید داشت که سفر رییس مجلس نمایندگان آمریکا به سوریه تلاش‌های جهانی را برای به حاشیه کشیدن بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه با مشکل مواجه می‌کند و بر سر راه این تلاش‌ها سنگ‌اندازی می‌کند.

پلوسی همچنین در سفرش به لبنان با فواد سنیوره، نخست‌وزیر لبنان و نبیه‌بری، رییس مجلس این کشور و سعد حریری، رهبر اکثریت پارلمان لبنان گفت‌وگو کرد.