چین شریک اصلی تجارت با ژاپن شد

گروه بین‌الملل- در حالی که ایالات متحده روز به روز در حال توسعه شکاف تجاری بین خود و چین است و تلاش‌های گسترده‌ای را برای غلبه بر این مساله در نهادهای بین‌المللی آغاز کرده است، جدیدترین گزارش‌های تجاری از شرق آسیا نشان می‌دهد که چین رفته‌رفته یک بازار بزرگ برای کالاهای آمریکایی را دارد از چنگ این کشور خارج می‌کند. ژاپن یکی از شرکای اصلی تجاری ایالات متحده به شمار می‌آید و آمریکا بزرگ‌ترین شریک تجاری این کشور است. اما این شراکت بزرگ ماه گذشته میلادی به پایان رسید و چین با کنار زدن ایالات متحده خود را به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری ژاپن مطرح کرد.

به گزارش وزارت دارایی ژاپن این نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم تاکنون است که حجم تجارت ژاپن با یک کشور دیگر به بیش از حجم تجارت ژاپن با ایالات متحده می‌رسد. بنابراین گزارش حجم مبادلات تجاری چین و ژاپن در یکسال منتهی به ۳۱مارس به رقم ۱۰۷میلیارد دلار رسید و این در حالی است که حجم مبادلات ژاپن و ایالات متحده در همین دوره زمانی به ۱۰۶میلیارد و ۷۵۰میلیون دلار می‌رسد. به اعتقاد وزارت دارایی ژاپن یکی از دلایل افزایش مبادلات تجاری چین و ژاپن موج مهاجرات برخی صنایع ژاپن به چین است. به دلیل هزینه پایین نیروی کار در یک سال گذشته بسیاری از صاحبان صنایع ژاپن بخشی از کارخانه‌های خود را به چین منتقل کرده‌اند.

کویچی نوز یک مقام رسمی در وزارت دارایی ژاپن در این مورد به بی‌بی‌سی گفت: من فکر می‌کنم روند رشد تجارت چین با ژاپن همچنان ادامه پیدا کند. این مساله به دلیل چرخش تولیدکنندگان ژاپن به سمت چین است.

در همین حال یک کارشناس این روند را برای چین زیان‌بخش می‌داند. روند ورود سرمایه شرکت‌های ژاپنی به چین باعث می‌شود تا سطح ورود سرمایه‌های خارجی به این کشور افزایش پیدا کند و این موضوع سبب می‌شود تا سرعت رشد اقتصادی چین به شدت افزایش یابد. چین در سه ماه اول امسال ۱/۱۱درصد رشد اقتصادی داشت که به اعتقاد بسیاری از کاشناسان می‌تواند اثرات منفی زیادی برای اقتصاد چین داشته باشد. یکی از اصلی‌ترین این اثرات افزایش تورم است. این در حالی است که چین از کشورهایی است که بخشی از جمعیت آن با درآمد کمتر از یک دلار در روز زندگی می‌کنند.

برایان مک رایت تحلیل‌ گر اقتصادی موسسه سیتی‌گروپ نیز در این مورد به آسوشیتد پرس گفت: بازار ژاپن در حال کشف محصولات چینی است که این مساله در آینده روند سریعتری خواهد گرفت. به خصوص که ژاپن دلایل محکمی برای توسعه تجارت خود با چین دارد که پایین آمدن هزینه حمل و نقل به دلیل کوتاهی مسیر یکی از اصلی‌ترین این دلایل در نزد بازرگانی چینی است. از سوی دیگر چین به شدت بر روی تولید محصولاتی که از نظر فرهنگی با سلیقه ژاپنی‌ها هم‌خوانی دارد سرمایه‌گذاری کرده است که این مساله می‌تواند در نهایت به سود کسب‌وکار چین تمام شود.

در همین گزارش تکمیلی نشان می‌دهند که حجم مبادلات ایالات متحده و ژاپن در حال کاهش یافتن است. ایالات متحده توان صادراتی خود به ژاپن را از دست داده و کسری تجاری آمریکابا ژاپن در حال افزایش پیدا کردن است.