عبدا... گل، بخت اول ریاست‌جمهوری ترکیه

گروه بین‌الملل- پارلمان ترکیه دیروز نخستین مرحله رای‌گیری در مورد انتخاب رییس‌جمهوری این کشور را به اجرا درآورد که پیش‌بینی می‌شود طی آن عبدا... گل، وزیر خارجه ترکیه و کاندیدای اسلام‌گرا از حزب حاکم بتواند به پیروزی برسد. عبدا... گل برای پیروزی در این انتخابات پارلمانی باید دوسوم آرا را به خود اختصاص دهد که این امر به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران دور از ذهن نیست چرا که حزب طرفدار عبدا... گل هم‌اکنون ۶۰درصد کرسی‌های پارلمانی را در اختیار دارد.

انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه از آن رو اهمیت دارد که این رقابت به صحنه رویارویی اندیشه‌های اسلامی و اندیشه‌های سکولار حاکم در ترکیه تبدیل شده است.

در حالی که بخش زیادی از مردم و دولتمردان ترکیه خواهان ریاست‌جمهوری عبدا... گل هستند ارتش این کشور مخالفت خود را با قدرت‌گیری اسلامگرایان در ترکیه اعلام کرده است.

ژنرال یاشار بویوکاینت فرمانده ارتش ترکیه به آسوشیتدپرس گفت: رییس‌جمهور باید نه تنها در کلام بلکه در عمل نیز به سکولاریسم معتقد باشد.

پیش از این قرار بود رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه کاندیدای حزب حاکم بر ریاست‌جمهوری شود که این مساله با مخالفت نمایندگان پارلمان روبه‌رو شد و دست‌آخر عبدا... گل جای او را گرفت.

شیوه انتخاب ریاست‌جمهوری در ترکیه به این صورت است که رییس‌جمهوری به جای انتخاب به وسیله‌ ر‌ای مستقیم مردم، با رای نمایندگان پارلمان انتخاب می‌شود.

در صورتی که در دوره اول فردی از کاندیداها نتواند تمامی دوسوم آرای مورد نیاز به دست آورد، کار به مرحله دوم کشیده می‌شود.

این کار در صورت به دست نیامدن اکثریت دوسوم تا چهار مرتبه تکرار می‌شود و در پایان در صورتی که رییس‌جمهور انتخاب نشود، پارلمان منحل شده و پس از برگزاری انتخابات جدید دوباره رای‌گیری برای انتخاب رییس‌جمهور انجام می‌شود.

انحلال پارلمان به دلیل ایجاد تغییر در ترکیب آن و خروج از بن‌بست انتخاب رییس‌جمهور صورت می‌گیرد.

پیش‌بینی می‌شود عبدا... گل بتواند در همین مرحله اول آرای مورد نیاز را به دست آورد.