کاهش فقر، فرآیندی پیوسته اما آهسته

گروه بین‌الملل - میزان فقر در جهان کاهش پیدا کرده است. بانک جهانی در آخرین گزارش خود درباره چگونگی پیشرفت برنامه‌های مبارزه با فقر در جهان، از کاهش فقر در جهان خبر داده است. بر اساس این گزارش تعداد مردمی که روزی کمتر از یک دلار درآمد دارند به ۹۸۶میلیون نفر و به عبارتی ۴۰/۱۸درصد جمعیت کشورهای در حالی توسعه رسیده است. یکی از دلایل کاهش فقر رشد ۹/۳درصد سرانه تولید ناخالص داخلی از سال ۲۰۰۰ تاکنون است. مهم‌ترین و بزرگ‌ترین میزان کاهش در چین رخ داده است که به لطف رشد سریع اقتصادی این کشور در سال‌های خیر میسر شده است.

همچنین پیشرفتهایی در آفریقا رخ داده است، برای مثال در کنیا، نرخ فقر حدود ۱۰درصد تنزل داشته است. به طور کلی در کنیا نرخ فقر در ده سال اخیر با ده درصد کاهش به ۴۶درصد رسیده است، حال آنکه در سال ۱۹۹۷، نرخ فقر ۵۶درصد بوده است. در کنیا نرخ فقر در شهرهای با سرعت بیشتری کاهش پیدا کرده است و به ۷/۳۳رسیده است به نحوی که در حال حاضر می‌توان گفت که فقر در این کشور و البته سایر کشورهای جهانی پدیده‌ای کاملا روستایی است.

کنیا برای مدت طولانی، بالاترین نرخ فقر در جهان را دارا بود و کاهش نرخ فقر در این کشور نشان می‌دهد که چگونه استراتژی بازسازی اقتصادی و نیز توزیع منابع که توسط دولت در دهه اخیر اعمال شده است توانسته است حدود ۲میلیون نفر از مردم این کشور را به بالای خط فقر بکشاند. رشد اقتصادی کنیا در سال ۲۰۰۶ حدود ۶درصد بوده است.

با وجود شهرت کشورهای آفریقایی و جنوب آسیا به فقیر بودن، فقر پدیده‌ای منحصر به این کشورها نیست. در ایالات متحده گسترش فقر به ویژه در ایالت‌هایی مانند لوییزیانا که گرفتار طوفان در سال گذشته شده‌اند، باعث شده است که موسسه ترقی و پیشرفت آمریکا یک استراتژی ملی برای افزایش درآمد در این کشور ثروتمند و پیشرفته با عنوان «از فقر تا رونق» اعلام کند. بر اساس این گزارش ۵۰۰میلیارد دلار برای کاهش فقر در هر سال موردنیاز است. مطابق با این گزارش یک چهارم مشاغل در آمریکا، دستمزدی که برای بیرون کشاندن خانواده از زیر خط فقر می‌پردازند، کافی نیست.

بانک جهانی در گزارش اخیر خود اعلام کرده است به رغم کندی روند کاهش فقر، در سال ۲۰۰۴ تعداد مردمی که روزی کمتر از یک دلار درآمد داشته‌اند به ۹/۹درصد رسیده است که در مقایسه با سال ۱۹۹۰ که این رقم ۳۳/۰درصد بوده است، کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.