گروه بین‌الملل- میزان پس‌انداز مردم چین در بانک‌ها در حال افزایش پیدا کردن است. به گزارش آسوشیتدپرس از پکن مردم چین تمایل بیشتری به پس‌انداز کردن پول‌هایشان در بانک‌ها پیدا کرده‌اند. پس از بحران بورس شانگهای در ماه فوریه که به سقوط این بورس منجر شد برخی از سهامداران اطمینان خود از سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار را از دست داده‌اند بنا به گزارش بانک مرکزی چین میزان سپرده‌گذاری مردم نزد بانک‌ها در سال جدید میلادی ۵/۰درصد افزایش یافته است. برخی تحلیل‌گران عقیده دارند که این مساله ممکن است نشانه‌ای برای بروز یک بیماری مالی در چین باشد. همچنین تورم چین نیز در حال افزایش یافتن است که کارشناسان آن را ناشی از سرعت بالای رشد اقتصادی این کشور می‌دانند. آخرین آمارهای رسمی نشان می‌دهند که نرخ تورم چین ۳/۳درصد است که این میزان بالاتر از ۳درصد هدف‌گذاری شده از سوی مقامات دولتی چین است. چندی پیش چین توانست به رکورد رشد اقتصادی ۱/۱۱درصد پیدا کند که اصلی‌ترین عامل افزایش رشد اقتصادی این کشور بالا رفتن میزان صادرات و همچنین افزایش میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. در مقابل میزان مصرف در چین در حال کاهش پیدا کردن است که اگرچه می‌تواند نقش مهمی در کاهش رشد اقتصادی این کشور که اکنون به مرحله زیان‌آور رسیده است، داشته باشد اما از سویی می‌تواند به شکاف طبقاتی و شکاف ثروتی در جامعه چین دامن بزند. در همین حال رییس بانک مرکزی چین با رد وجود مشکل اساسی در اقتصاد چین بحران بازارهای مالی چین را یک اتفاق خوانده و آن را در همه کشورها طبیعی دانست.

«جو شیائو چوان» رییس بانک مرکزی چین گفت که‌این کشور مشکل کلان اقتصادی ندارد. وی خاطر نشان کرد : با‌وجود نوسانات ارزش سهام در بازارهای اوراق بهادار این کشور ، هیچ مشکل کلان اقتصادی در کشور وجود ندارد. وی گفت: چین بازار سهام را بخوبی کنترل می‌کند و این گونه نوسانات خللی در رشد اقتصادی کشور ایجاد نخواهد کرد.

رییس بانک مرکزی چین گفت: کشورهای دیگر از جمله آمریکا و یا کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت نیز چنین مشکلاتی را تجربه کرده‌اند.

این مقام اقتصادی چین تاکید کرد: این کشور قصد دارد خدمات مالی بیشتری در اختیار تایوان قرار دهد. وی گفت : این اقدام موجب تقویت مناسبات و همکاری‌های اقتصادی و تجاری و گردشگری میان چین و تایوان خواهد شد. «و شیائو چوان» فزود: اگر مقام‌های تایوان در مسیر ستقلال حرکت کنند، توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری چین و تایوان دشوار خواهد شد.