هراس آمریکا از چین - ۱ خرداد ۸۶

ورود کنگره به بازی تجاری چین

دنیای اقتصاد- تقریبا نیمی از کابینه چین به سوی واشنگتن دی‌سی لشکرکشی کرده‌اند تا برای دومین بار در سال‌جاری در جلسه مباحثات شش ماه یکبار که بین بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و پرشتاب‌ترین اقتصاد جهان برگزار می‌شود، شرکت کنند.

همزمان، سخت‌گیری به پکن در کنگره آمریکا به یک اولویت کاری تبدیل شده است. حمله‌کنندگان به چین دوازده لایحه را علیه این کشور در کنگره جدید ارائه کرده‌اند.

تهدیدآمیزترین این لوایح آن دسته از لایحه‌هایی را در برمی‌گیرد که ارزش پایین پول چین را یارانه‌ای غیرقانونی برای صادرات این کشور می‌داند و بنابراین به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد به دنبال وضع تعرفه‌های جریمه‌ای بر واردات چین باشند. لایحه افزایش تعرفه واردات از چین در صحن کنگره ایالات متحده طرح می‌شود

ورود کنگره به بازی تجاری چین

گروه بین‌الملل- سرانجام صبر اعضای کنگره ایالات متحده به سر آمد و آنها این هفته لایحه مبارزه با کسری تجاری آمریکا در برابر چین را در صحن کنگره مطرح می‌کنند.

کسری تجاری ایالات متحده در برابر چین پارسال به ۲۳۳میلیارد دلار رسید که بزرگ‌ترین شکاف تجاری بین دو کشور در جهان است.

لایحه‌ای که اکنون در حال طرح در صحن کنگره است نزدیک به ۱۰ماه پیش به وسیله اعضای دموکرات کنگره تهیه شد اما به دلیل آنکه در آن زمان اکثریت کنگره در اختیار جمهوری‌خواهان بود، دموکرات‌ها نتوانستند طرح مورد نظر خود را در کنگره مطرح کنند.

این لایحه که به وسیله سناتور دموکرات چارلز شومر از ایالت نیویورک تهیه شده است اجبار می‌کند که تعرفه کلیه کالاها و خدمات وارداتی از چین به میزان ۵/۲۷درصد افزایش پیدا کند.

در طراحی این لایحه برخی نمایندگان جمهوری‌خواه نیز حضور داشتند.

سناتور لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه از کارولینای جنوبی یکی از کسانی است که از حزب جمهوری‌خواه در طراحی این لایحه شرکت داشته است.

طراحان لایحه افزایش ۵/۲۷درصدی تعرفه واردات کالا و خدمات از چین بر این عقیده‌اند که طی سال‌های گذشته دولت جورج بوش اقتدار لازم را برای مهار شکاف تجاری با چین به خرج نداده است و این مساله که تولیدکنندگان و صادرکنندگان چینی در حال تسخیر بازارهای ایالات متحده هستند روز به روز افزایش پیدا می کند.

آنها عقیده دارند تعلل دولت بوش به زیان منافع تولیدکنندگان و صادرکنندگان آمریکایی تمام شده است.

زیانی که روز به روز نیز در حال افزایش است.

سناتور چارلز شومر در تشریح این لایحه گفت: این لایحه تجاری جدید به دپارتمان تجاری ایالات متحده اجازه می‌دهد تا نظام تعرفه‌ای جدیدی برای ورود کالاهای چینی تعریف کند. او با اشاره به اینکه این لایحه دیگر شرکای تجاری ایالات متحده را هدف قرار نداده است گفت: شرایط تجاری ایالات متحده با دیگر شرکای تجاریش در سطح جهان در وضعیتی خوب به سر می‌برد و نیازی به افزایش تعرفه‌ها به منظور بالانس تجاری نیست. این لایحه صرفا تعرفه واردات کالا و خدمات را از چین افزایش می‌دهد.

این سناتور دموکرات با اشاره به اینکه میزان این تعرفه ۵/۲۷درصد است گفت: افزایش ۵/۲۷درصدی تعرفه در لایحه جدید تجارت با چین پیشنهاد شده است اما این امکان وجود دارد که پس از طرح در صحن کنگره میزان تعرفه افزایش تغییر پیدا کند.

وی افزود: سخنان مخالفان و موافقان شنیده می‌شود و قطعا در نتیجه نهایی تاثیرگذار است. وی احتمال بیشتر شدن میزان افزایش تعرفه را رد کرد.

این لایحه اکنون در حالی در کنگره طرح می‌شود که دولت به شدت مخالف آن است و این اقدام را به زیان روابط تجاری و حتی سیاسی آمریکا با چین می‌داند. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده عقیده دارد که کسری تجاری در برابر چین به دلیل ضعف یوآن در برابر دلار است. چین با استفاده از قدرت ارزی خود نرخ یوآن را در برابر دلار به صورت مصنوعی پایین نگاه داشته است. ایالات متحده فشارهای خود روی بانک مرکزی چین را از ۴ سال پیش آغاز کرد اما تنها از یک سال پیش تاکنون چین افزایش ارزش یوآن را آغاز کرده است.

ارزش یوآن در برابر چین طی این مدت ۷۶/۵درصد افزایش پیدا کرده در حالی که ایالات متحده عقیده دارد این افزایش باید ۴۰درصد باشد تا شرایط برابر تجاری بین دو کشور به وجود آید.

موضوع طرح لایحه افزایش تعرفه‌ها در زمانی مطرح شده است که قرار است که قرار است از فردا چین و امریکا دومین دور مذاکرات راهبردی تجاری و اقتصادی خود را در واشنگتن آغاز کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا دیروز با انتشار بیانیه‌ای خواستار مسکوت ماندن این لایحه در شرایط فعلی شد و آن را به زیان گفت‌وگوهای دوجانبه استراتژیک اقتصادی دانست.

از سوی دیگر برخی منابع خبری دیروز از تهیه طرحی برای مبارزه با نقض کپی‌رایت در چین به وسیله برخی سناتورهای آمریکایی خبر دادند.

این گونه طرح‌ها و لوایح جایگاه دولت جورج بوش را در تجارت با دیگر کشورها سست می‌کند و به همین دلیل جمهوری‌خواهان با آن موافق نیستند.

اما به دلیل اینکه سناتورهای جمهوری‌خواه نیز در طراحی لایحه افزایش تعرفه‌ها نقش داشتند پیش‌بینی می‌شود این لایحه رای بیاورد.

دولت بوش هنوز در برابر این لایحه موضع رسمی خود را منتشر نکرده است.

اما احتمال وتو شدن این لایحه از سوی بوش وجود دارد.

سناتور چارلز شومر در کنار رییس کنگره آمریکا