درگیری ارتش لبنان با شبه‌نظامیان افراطی

خبرگزاری‌ها - شبکه تلویزیونی الجزیره از گسترش درگیری‌های مسلحانه برای دومین روز متوالی در منطقه نهر البارد و حملات توپخانه‌ای و موشکی به اردوگاه آوارگان فلسطینی در شمال لبنان خبر داد. خبرنگار این شبکه تلویزیونی اظهار داشت: با وجود آنکه درگیری‌های مسلحانه ارتش لبنان با شبه نظامیان فتح‌الاسلام طی روز یکشنبه تا حدودی کاهش یافته بود، اما وقوع انفجار در منطقه الاشرفیه لبنان بار دیگر منجر به گسترش این درگیری‌ها شد و طی دیروز تعداد تلفات این درگیری‌های مسلحانه به ۵۰ کشته و ده‌ها زخمی رسیده است.

یک افسر پلیس لبنانی با تاکید بر این میزان از تلفات اظهار داشت: حداقل آماری که می‌توان از تلفات درگیری‌های دیروز ارائه کرد ۵۰ کشته و ده‌ها زخمی است که حال بسیاری از این زخمی‌ها به دلیل کمبود امکانات و ممانعت از ورود آمبولانس‌ها به منطقه درگیری به خصوص اردوگاه نهرالبارد بسیار وخیم گزارش شده است.

خبرنگار الجزیره گفت: وضعیت حاکم در منطقه درگیری‌ها بسیار تاسف‌بار است به طوری که اجساد همچنان در برخی از خیابان‌ها باقی مانده است و هیچ امکانی برای نقل و انتقال اجساد و یا زخمی‌ها وجود ندارد.

همچنین با توجه به اینکه عناصر شبه نظامیان فتح الاسلام در اردوگاه آوارگان فلسطینی نهرالبارد پناه گرفته‌اند و از این مکان با نیروهای ارتش لبنان در حال درگیری هستند، بسیاری از آوارگان فلسطینی در این اردوگاه حبس شده‌اند و جان ده‌ها تن از این فلسطینی‌ها با توجه به گسترش حملات توپخانه‌ای ارتش به این اردوگاه در خطر جدی است.

محمد الحنفی، رییس موسسه حقوق بشر فلسطین در اردوگاه نهرالبارد در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره اظهار داشت: تلفات انسانی آوارگان فلسطینی با توجه به گسترش حملات موشکی و توپخانه‌ای ارتش لبنان به سرعت در حال افزایش است.

وی تاکید کرد: بر اثر حملات موشکی ارتش لبنان یک منزل فلسطینی هدف قرار گرفت و تمامی ساکنین این منزل کشته شدند و هیچ کس نمی‌تواند اجساد این آوارگان فلسطینی را از زیر آوار منزلشان خارج سازد.

حنفی تاکید کرد: قربانیان اصلی حملات گسترده ارتش لبنان به منطقه نهرالبارد غیر نظامیان فلسطینی هستند و تنها در سه ساعت بیش از ۳۵ غیر‌نظامی فلسطینی بر اثر این حملات موشکی و توپخانه‌ای کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند. این در حالی است که شبه نظامیان فتح‌الاسلام با صدور بیانیه‌ای خطاب به ارتش لبنان تهدید کردند در صورتی که حملات موشکی و توپخانه‌ای خود را متوقف نکند درهای جهنم را بر روی این ارتش و سراسر لبنان باز خواهند کرد. ارتش لبنان بلافاصله پس از صدور این بیانیه حملات توپخانه‌ای و موشکی خود به منطقه نهرالبارد را گسترش داد و اعلام کرد: پاسخ ما به این گونه تهدیدها کاملا مشخص است و تا منحل شدن کامل این گروه شبه نظامی این حملات ادامه خواهد یافت. از سوی دیگر سعد حریری، رهبر اکثریت پارلمان لبنان و رییس حزب‌المستقبل لبنان، یکی از احزاب درونی حزب حاکم با تایید حملات موشکی و توپخانه‌ای ارتش لبنان به اردوگاه آوارگان فلسطینی در لبنان اظهار داشت: نباید در برابر این گروه که وابستگی‌های سیاسی‌اش مشخص نیست کوتاه آمد.

وی تاکید کرد: ما موافق آن هستیم که ارتش حملات مسلحانه خود را علیه این گروه ادامه دهد و از این موضع ارتش حمایت می‌کنیم.

حزب‌ا... لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم ساختن حملات مسلحانه شبه نظامیان فتح‌الاسلام به ارتش لبنان اعلام کرد: این تجاوزات به ارتش ملی لبنان غیر قابل قبول است.