گروه بین‌الملل- بازار سهام توکیو در اولین روز هفته تحت‌تاثیر رونق چشمگیر وال‌استریت در روز جمعه افزایش در شاخص سهام را تجربه کرد.به گزارش رویتر از نیویورک، بازار سهام توکیو که به اعتقاد تحلیلگران، روزگار خوشی را از اول سال تاکنون سپری نکرده است، برای پیشرفت نیاز به انگیزه دارد و این انگیزه را رشد و رونق بزرگ‌ترین شریک تجاری صادرکنندگان ژاپنی یعنی آمریکا به آن می‌دهد. در ماه‌های اخیر سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سهام توکیو اخبار امیدبخشی دریافت نکرده‌اند، کاهش سود کمپانی‌ها که از مهم‌ترین عوامل تقویت بازار است در هفته‌های اخیر، خبر خوبی برای بازار نبوده است.

بنابراین در چنین شرایطی افزایش ارزش دلار در بازار و نیز رونق وال‌استریت کارساز بوده است و خیال صادرکنندگان ژاپنی را از جانب رونق اقتصادی ایالات‌متحده و بازار آن آسوده کرد.

به این ترتیب در روز دوشنبه، شاخص سهام نیکی ۴۷/۰درصد ترقی یافت و شاخص سهام توپیکس ۴۶/۰درصد به دست آورد. برندگان مهم روز دوشنبه، صنایع کشتی، لاستیک و انرژی و بازندگان آن صنعت فولاد بود. سهام در شانگهای هم روز دوشنبه افزایش یافت تا رونق منطقه‌ای در روز دوشنبه رقم خورد.در بازار معاملات انرژی ارزش یورو در مقابل ین بار دیگر افزایش یافت. تحلیلگران علت این افزایش را رونق بازار سهام توکیو در روز دوشنبه می‌دانند که سرمایه‌گذاران را به خرید و قرض پول ژاپن ترغیب کرد. روز دوشنبه در آسیا هر یورو به ازای ۹۳/۱۶۳ین معامله شد که نسبت به آخرین ساعات روز جمعه در نیویورک که هر یورو به ازای ۶۲/۱۶۳ین معامله شده بود، ارزش یورو افزایش اندکی نشان می‌دهد. همچنین نرخ برابری یورو در برابر دلاربه ازای هر یورو ۳۵۰۶/۱دلار بود که تغییری را نسبت به جمعه نشان نمی‌دهد. هر دلار هم به ازای ۲۷/۱۲۱ین معامله شد. حال آنکه روز جمعه هر دلار به ازای ۱۱/۱۲۱ین معامله شد.وال استریت پس از هفته‌ای سر در گم و پرنوسان و جمعه‌ای پررونق، این هفته منتظر اخبار مهمی درباره اقتصاد است تا بتواند راهنمایی برای عمل خود پیدا کند. آنها امیدوارند اخبار این هفته درباره سفارش کالاهای با دوام و فروش مسکن، به آنها دلیل و انگیزه کافی برای خرید و رونق بدهد.گزارش وزارت بازرگانی درباره سفارش کالاهای با دوام قرار است در روز پنج‌شنبه منتشر شود. براساس برآوردهای اولیه اقتصاددانان که روز جمعه تهیه شده است آنها انتظار دارند، سفارش کالاهای با دوام در ماه آوریل ۴/۰درصد افزایش داشته باشد که البته خیلی کمتر از ۴/۳درصد افزایش ماه مارس خواهد بود. در همین روز وزارت بازرگانی قرار است خبر بسیار مهمی درباره بازار مسکن منتشر کند که وال‌استریت بسیار مشتاق آن است. برآوردها حاکی از آن است که فروش تعداد منازل در ماه آوریل خیلی کمتر از ماه مارس بوده است. در ماه فوریه و اوایل ماه مارس اخبار بد و ناامیدکننده در این دو بخش یعنی کالاهای با دوام و مسکن موجب توقف معاملات وال استریت و تنزل بازار شد.از اخبار دیگری که برای وال استریت اهمیت دارد انتشار شاخص تولیدات صنعتی در ماه آوریل است. روز سه‌شنبه هم رییس بانک مرکزی ریچموند در نیویورک سخنرانی خواهد کرد. بازار قطعا مشتاقانه و امیدوارانه به سخنان وی گوش فرا خواهد داد. شاید کورسویی از امید به کاهش نرخ بهره دیده شود.