دادستان کل آمریکا در آستانه برکناری

ایسنا- پس از هفته‌ها کشمکش بر سر اتهامات مطرح در آمریکا مبنی بر سیاسی شدن دستگاه قضایی این کشور به‌وسیله دادستان کل، سنای آمریکا درصدد است در اقدامی بی‌سابقه، علیه دادستان کل کشور رای عدم اعتماد صادر کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از نمایندگان بلندپایه سنا گفت: این احتمال وجود دارد یک رای عدم اعتماد بسیار سرنوشت ساز و اساسی علیه آلبرتو گونزالس، دادستان کل آمریکا صادر شود. آرلن اسپکتر، سناتور جمهوری‌خواه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی CBS اظهار داشت: درحال حاضر شش سناتور جمهوری‌خواه خواستار استعفای وی هستند. وی افزود: این احتمال وجود دارد که گونزالس برای اجتناب از ایجاد یک مانع سیاسی، متقاعد به استعفا شود.

اسپکتر سناتور بلند پایه در کمیته قضایی سنا خاطرنشان کرد: احساس می‌کنم که گونزالس قبل از صدور رای عدم اعتماد سنا، از سمتش کناره‌گیری کند. رای عدم اعتماد سنا به یکی از نزدیک‌ترین و معتمدترین افراد جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا ضربه سنگین دیگری به کاخ سفید خواهد بود. گونزالس در اوایل دهه ۱۹۹۰ (زمانی که بوش فرماندار تگزاس بود) یکی از مشاوران نزدیک بوش به شمار می‌آمد. صدور رای عدم اعتماد علیه گونزالس پس از کنار رفتن پل ولفوویتز از سمت ریاست بانک جهانی صورت خواهد گرفت. چارلز شومر، سناتور دموکرات و یکی از مخالفان سرسخت گونزالس با رد انتقادات مبنی بر این که رای عدم اعتماد به گونزالس برابر با بروز یک نمایش خطرناک سیاسی خواهد بود، گفت: این اقدام بیانگر عزم و اراده مردم آمریکا است.

شومر در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس نیوز اظهار داشت: تنها فردی که فکر می‌کند گونزالس باید دادستان کل باقی بماند جورج بوش است.

دایان فاین اشتاین، سناتور دموکرات از عملکرد کلی گونزالس به عنوان بلندپایه‌ترین مامور اجرای قانون در آمریکا انتقاد کرد و آن را ضعیف دانست.

مشکلات گونزالس در ماه فوریه زمانی آغاز شد که مشخص شد وی هشت دادستان‌های آمریکا را بنا به دلایل سیاسی بر کنار کرده است.

اگر چه این اخراج‌ها قانونی بودند ولی ظاهر آنها شبیه به یک پاکسازی سیاسی بود و همچنین افشای یک ایمیل نشان داد که اخراج این هشت قاضی از سوی کاخ‌سفید سازماندهی شده بود.

از سوی دیگر پس از حضور گونزالس در جلسه رسیدگی به اخراج این هشست قاضی در کنگره و پاسخ‌های وی مبنی بر این که چیزی را به خاطر نمی‌آورم، خشم کنگره نسبت به وی را موجب شد.