توکیو مرکز مالی جهان می‌شود

گروه بین‌الملل - ژاپن قصد دارد تا در اقدامی جدید برای مقابله با رقابت اقتصادی که از سوی کشورهای نوظهور منطقه احساس می‌کند توکیو را به مرکز مالی جهان تبدیل کند

به گزارش رویتر از توکیو رونق چشمگیر و سریع مراکز مالی هنگ‌کنگ و سنگاپور و از طرفی رونق بازار سهام چین که اگرچه در آغاز راه است توانسته سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کند و نوسانات آن برای فعالان وال‌استریت دارای اهمیت شده است، مقامات ژاپن را برانگیخته است تا با این رشد رقابت کرده و توکیو را به کانون مالی جهان تبدیل کنند. ساختمان بورس لندن

یوجی یاماموتو وزیر اقتصاد ژاپن از طرحی سخن گفت که از الگوی بازار مالی لندن پیروی می‌کند.

وی گفت: منطقه‌ای بانکی با برج‌های بلند و دسترسی ۲۴ ساعته به امکانات رفاهی مانند باشگاه‌های تندرستی و تفریحی در نزدیکی بانک ژاپن و بازار سهام توکیو ساخته خواهد شد تا توکیو را به شهری جذاب برای پول درآوردن و فعالیت تبدیل کند.

با این که این طرح جذاب و در عین حال برای اقتصاد قدرتمندی مانند ژاپن ممکن به نظر می‌رسد بسیاری از سرمایه‌گذاران و نیز مقامات اقتصادی تحقق آن را دشوار می‌دانند.برخی از کارفرمایان مالی معتقدند آنچه در توکیو وجود ندارد برج‌های بلند و دفاتر کار شیک نیست بلکه قوانین منعطف و نظام مالیاتی سهل است.

یکی از سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سهام توکیو که نخواست نامش افشا شود گفت: بنای ساختمان لزوما سیستم و نظام پولی ایجاد نمی‌کند. بلکه شرایط و قوانین زیربنایی که در این باره وجود دارد به تدریج همه پیش زمینه‌های فیزیکی و مادی را هم مهیا می‌کند.

به اعتقاد وی ژاپن نظام مالیاتی سختگیری دارد که هم افراد و هم موسسات اقتصادی را می‌ترساند و به همین دلیل حتی کسانی که در بازار سهام توکیو فعالیت می‌کنند ترجیح می‌دهند فعالیت‌های مالی و پولی خود را در هنگ‌کنگ و سنگاپور انجام دهند. همچنین عده‌ای از تحلیلگران در تشریح و توضیح موانع تشکیل این کانون مالی معتقدند، مشکل فقط سیستم مالیاتی خشک و سنت‌گرایانه ژاپن نیست، بلکه روحیه ضدسرمایه‌داری است. در واقع بدبینی عمیقی که نسبت به سرمایه‌داری در این کشور وجود دارد، مانع اصلی است. چندانکه سال قبل در دوران نخست‌وزیری کوییزومی، طرح خصوصی‌سازی اداره پست نتوانست رای و حمایت مردم را جلب کند.

نیشی مورو، رییس بورس توکیو هم معتقد است که طرح منطقه جدیدی برای بانکداران خارجی با اینکه طرح خوبی است اما برای ایجاد جذابیت و نیز شکوفایی ژاپن به عنوان مرکز مالی جهان کافی نیست. وی معتقد است، ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا برج‌های بلند و دفاتر کار ساخته شوند و سپس اقدام به بزرگ‌تر کردن بازار مالی توکیو کنیم. پیش از هر چیز ما نیاز به تغییر در قوانین داریم که از جمله مهم‌ترین آنها تغییر سیستم مالیاتی در ژاپن است.

عده‌ای دیگر از کارفرمایان و سرمایه‌گذاران، مشکلات ساده‌تری را مطرح می‌کنند که به عنوان ابزار کار می‌تواند ترقی و پیشرفت این طرح را کند سازد و آن یکی مشکل کمبود نیروی انسانی است که به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. آنها معتقدند در لندن، انبوهی از کارکنان انگلیسی زبان، موظف هستند به سرمایه‌گذاران و مشتریان کمک کنند و این سیستم اداره باعث شده است تا لندن را به بزرگترین مرکزی مالی اروپا تبدیل کند و از رقیب آلمانی‌اش پیشی گیرد. علاوه بر این دوری فرودگاه توکیو از مرکز شهر یکی دیگر از مشکلات جدی سرمایه‌گذاران است.

با این همه برخی از صاحبنظران و کارشناسان به این طرح خوشبین هستند و معتقدند، بسیاری از بانک‌های خارجی منتظر روزی هستند که بتوانند در توکیو فعالیت کنند و امیدوار هستند که تقاضای فوری و گروهی برای سهام این بانک‌ها در بازار سهام توکیو افزایش یابد و آنها بتوانند شرکای محلی برای فعالیت خود در ژاپن بیابند.

اقتصاد ژاپن، هنوز دومین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می‌رود و از زمانی که این کشور روند رشد و احیای اقتصادی خود را از سر گرفته است، اطمینان سرمایه‌گذاران را جلب کرده است و نمی‌تواند از سوی آنها نادیده گرفته شود. به اعتقاد این عده با اینکه دیگر اقتصادها و بازارهای منطقه مانند هنگ‌کنگ، سنگاپور و حتی چین، خطری برای ژاپن به شمار می‌رود، اما هنوز ثبات این بازارها و نوسانی که به طور طبیعی باید طی کنند به صورت تجربه در نیامده است و بازار سهام توکیو این امتیاز را دارد که از اعتبار اقتصادی جهانی به مدت چندین دهه برخوردار بوده است. سرزمین آفتاب تابان می‌تواند تلاءلو آفتاب را بر سکه‌های معتبر جهان ببیند.