دور دوحه هنوز امیدوار است

گروه بین‌الملل- در حالی که کمتر از ۲۰ روز به پایان مهلت قانونی دولت آمریکا برای نمایندگی مذاکرات تجاری این کشور در مجامع بین‌المللی باقی مانده است، رابرت زولیک، نامزد ریاست بانک جهانی اظهار امیدواری کرد که مذاکرات دور دوحه می‌تواند در مدت مقرر به نتیجه برسد و مذاکرات تجارت آزاد به مرحله آخر عقد قرارداد پایانی در سازمان تجارت جهانی نزدیک شود. رابرت زولیک در جمع خبرنگاران گفت: هنوز راه‌هایی برای به نتیجه رساندن این مذاکرات وجود دارد و عقد قرارداد تجارت آزاد موجب یک جهش در رشد و توسعه کشورها خواهد شد. نماینده سابق تجاری ایالات متحده گفت: من اعتقاد دارم که این موافقتنامه می‌تواند به انجام برسد و من بر این عقیده هستم که این توافقنامه باید به نتیجه برسد. من اعتقاد دارم عقد این قرارداد یک جهش چشمگیر در رشد و توسعه کشورها ایجاد می‌کند و من برای به نتیجه رسیدن آن تلاش و کمک خواهم کرد. رابرت زولیک در ادامه با اشاره به اینکه رسیدن به نتیجه نهایی در این مذاکرات نیازمند همکاری همه اعضای سازمان تجارت جهانی است گفت: من از اعضای سازمان تجارت جهانی می‌خواهم که فعالیت خود را روی این مذاکرات متمرکز کنند و روابط تجاری خود را به گونه‌ای بازنگری کنند که به پیشرفت مذاکرات کمک کند.

رابرت زولیک که اکنون در یک تور اروپایی به منظور جلب حمایت کشورهای اروپایی از نامزدیش برای ریاست بانک جهانی به سرمی‌برد گفت: مذاکرات تجارت آزاد اکنون می‌تواند به نتیجه برسد اما نیازمند تغییر در شرایط مذاکرات است.

ما نمی‌توانیم بدون تفاوت از کنار این مذاکرات بگذریم چرا که تعادل تجارت جهانی به موفقیت این مذاکرات بستگی مستقیم دارد. رابرت زولیک در سال ۲۰۰۱میلادی نماینده و مذاکره‌کننده ارشد تجاری ایالات متحده در گفت‌وگوهای تجاری این کشور بود.

مذاکرات دور دوحه که در سال ۲۰۰۱میلادی در پایتخت قطر آغاز شد نیز در زمان صدارت او بود. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که رابرت زولیک بیش از سوزان شوواب به مذاکرات دور دوحه اعتقاد داشت.

سوزان شوواب هم‌اکنون نماینده تجاری ایالات متحده در مذاکرات تجارت آزاد (دور دوحه) است. رابرت زولیک تا سال ۲۰۰۵ میلادی نیز این مذاکرات را به نیابت از ایالات متحده رهبری می‌کرد. بسیاری عقیده دارند در آن زمان مذاکرات دور دوحه بسیار بیشتر و بهتر به جلو می‌رفت. مذاکرات دور دوحه پس از تعطیلی و رسیدن به بن‌بست در جولای ۲۰۰۶ هنوز آغاز نشده است. این در حالی است که از ابتدای جولای امسال کنگره آمریکا مذاکرات دور دوحه از جانب آمریکا نمایندگی می‌کند و مسوولیت دولت جورج بوش در این خصوص سلب خواهد شد.

هم‌اکنون طرح پیتر ماندلسون، کمیسر تجاری اتحادیه اروپا اصلی‌ترین راه پیش پای مذاکرات است. پیتر ماندلسون پیشنهاد کرده است که ایالات متحده حجم یارانه‌های پرداختی به بخش کشاورزی را که در سال به بیش از ۲۲میلیارد دلار می‌رسد کاهش داده و در مقابل اتحادیه اروپا نیز تعرفه واردات محصولات کشاورزی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. البته این طرح نیز هنوز به تایید اعضای اتحادیه اروپا نرسیده است.

فرانسه که بالاترین میزان یارانه کشاورزی را در اروپا دارد با این طرح مخالفت کرده و حتی وزیر کشاورزی این کشور خواستار متوقف شدن مذاکرات دور دوحه شد. برخی عقیده دارند قرار گرفتن رابرت زولیک در پست ریاست بانک جهانی می‌تواند به پیشرفت مذاکرات آتی دوحه نیز کمک کند.

کشورهای فقیر، ایستادگی بر مواضع

وزیر امورخارجه برزیل در آستانه نشست سازمان تجارت جهانی گفت، دیدگاه‌ها و نظرات کشورهای در حال توسعه در مورد مسائل اساسی و کلیدی در مذاکرات آتی سازمان تجارت جهانی، تغییری نخواهد کرد.

سلسه آموریوم وزیر خارجه برزیل این سخنان را برای مقابله با ایالات متحده و لزوم بازنگری و تغییر در سیستم پرداخت یارانه‌ها در بخش کشاورزی بر زبان راند. ایالات متحده به کشاورزان این کشور برای اینکه بتواند در بازار رقابت با سایر کشورهای جهان بمانند یارانه پرداخت می‌کند و این موضوع یکی از مشاجرات و اختلافات اساسی کشورهای فقیر با کشورهای ثروتمند در مذاکرات سازمان تجارت جهانی است.

آموریوم گفت: همه ما خوب می‌دانیم که در دوره مذاکره و چانه‌زنی به سر می‌بریم اما نمی‌خواهیم اصول و مواضع خود را قربانی رسیدن به نتایج سریع کنیم.

کشورهای در حال توسعه معتقدند که یارانه‌ها، قیمت کالاهای کشاورزی را به طور مصنوعی پایین می‌آورد و این موضوع، فروش محصولات کشورهای جهان سوم در بازار کشورهای صنعتی را دشوار می‌کند.

آمریکا در سال ۲۰۰۵ قول داد که یارانه‌های کشاورزی را به ۲۲میلیارد دلار کاهش می‌دهد اما هند و برزیل طلایه‌داران اردوی کشورهای فقیر می‌گویند یارانه‌ها باید به نصف تقلیل یابد این در حالی است که دیوید سالمونسن از اداره کشاورزی فدرال آمریکا می‌گوید، میزان و مهلت تعیین شده برای تقلیل یارانه‌ها غیرواقع‌بینانه است.