نگرانی از تشکیل فتحستان و حماسستان

گروه بین‌الملل - با وجود درخواست‌های کشورهای عربی از دو گروه مسلح فتح و حماس برای کنار گذاشتن درگیری‌ها و آغاز مذاکرات، دیروز هم بخش‌های مختلف غزه و کرانه غربی رود اردن صحنه درگیری چریک‌های مسلح فتح و حماس بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از رام‌الله گزارش داد که مردان مسلح فتح دیروز به ساختمان پارلمان فلسطین و وزارت آموزش و پرورش این کشور یورش بردند. بر اساس این گزارش نیروهای فتح وارد وزارت آموزش و پرورش فلسطین شده و درگیری‌ها در اطراف پارلمان نیز ادامه یافت. همچنین نیروهای مسلح فتح که تحت رهبری محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین فعالیت می‌کنند دیروز در نابلس با نیروهای حماس درگیر شدند. آنها به مقر شورای شهر نابلس که در کنترل نیروهای حماس بود حمله کرده و آن را به تصرف خود درآوردند. پس از آن پرچم‌های جنبش مقاومت فتح بر فراز ساختمان‌های شهر نابلس به اهتزاز درآمد. در همین حال روزنامه واشنگتن پست دیروز در مقاله‌ای به قلم مارتین ایندیک دیپلمات و روزنامه‌نگار آمریکایی نوشت: سرانجام عباس دولت حماس را منحل کرد اما این کار زمان انجام شد که حماس غزه را به طور کامل تصرف کرده بود. این شیوه کار عباس است. او به جای برخورد با مخالفانش با آنها مدارا می‌کند. اکنون در غزه حماسستان و در کرانه غربی رود اردن فتحستان تشکیل شده است.

مشخص است که عباس با حمایت آمریکا و اردن می‌خواهد که نیروهای فتح را بازسازی کند و پس از آن که کنترل کامل کرانه باختری رود اردن را به دست آورد آنگاه می‌تواند یک کشور فلسطینی با مرزهای مشخص در این منطقه و بیت‌المقدس شرقی ایجاد کند و بخش غربی نیز در کنترل فلسطینیان تحت حمایت و رهبری حماس قرار خواهد گرفت.

آنچه این روزنامه‌نگار آمریکایی تصویر می‌کند اگرچه به دور از ذهن است اما نشانه‌هایی از آن هم دیده می‌شود. فتح و حماس اکنون دو دولت جداگانه تشکیل داده‌اند و هیچ یک حاضر به پذیرش دولت دیگری نیستند. در این میان احتمال زیادی وجود دارد که ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای چراغ سبز نشان دادن به دولت تحت حمایت محمود عباس بخشی از تحریم‌های مالی را لغو کنند. البته این شفقت مشمول دولت مورد تایید محمود عباس خواهد شد.

با این وجود اکنون شرایط برای دولت آمریکا نیز چندان مساعد نیست. کاندولیزا رایس وزیر خارجه ایالات متحده خود را در چشم جهانیان به حل بحران فلسطین متعهد کرده است و این در حالی است که یک دولت غیر کارآمد به هیچ عنوان نمی‌تواند صلح را به فلسطین بیاورد. حال این دولت متعلق به حماس باشد یا فتح ، تفاوتی نمی‌کند.

از سوی دیگر کشورهای عربی دیروز در اجلاسی در قاهره یورش حماس به شهر غزه و دفتر کار رییس تشکیلات خودگردان فلسطین را محکوم کرده و آن را جنایت نامیدند.

کشورهای عربی در نشست اضطراری‌شان در قاهره از رهبری محمود عباس حمایت کرده اما توقف فوری درگیری‌های داخلی را خواستار شدند تا اتحاد فلسطین حفظ شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزرای خارجه اتحادیه عرب در نشستی اضطراری پس از کنترل نوار غزه به دست حماس،

به چگونگی برخورد با دودستگی در فلسطین پرداختند.

عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب، اظهار داشت: ما به دنبال اتحاد ملی در فلسطین هستیم و در برابر هر گونه اقدامی که ظرف چند روز گذشته‌ شاهد آن بودیم می‌ایستیم.

موسی گفت: خشونت‌ها باید فورا و به صورتی کامل متوقف شود. کشورهای عربی می‌خواهند به هدف فلسطین خدمت کنند نه به هدف یک گروه علیه گروه دیگر.

اتحادیه عرب همچنین از تصمیم محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان برای انحلال دولت متحد ملی فلسطین و انتصاب سلام فیاض به عنوان نخست‌وزیر دولت اضطراری حمایت کرد و گفت: باید به مشروعیت رهبری عباس احترام گذارده شود.

اردن نیز از دولت عباس حمایت کرد. ناصر جوده، سخنگوی دولت اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت هرگونه سرپیچی از این اقتدار مشروع را رد می‌کند و بر لزوم حفاظت از تشکیلات خودگردان و عباس به عنوان رییس آن تاکید دارد.

ملک عبدا... دوم پادشاه اردن نیز در تماسی تلفنی با عباس نسبت به اوضاع غزه ابراز نگرانی کرد و پایان فوری درگیری‌های داخلی در فلسطین را خواستار شد.

کشورهای عربی سعی دارند تا با رهبران حماس به منظور نجات دولت متحد ملی فلسطین تعامل کنند، اما مبارزان حماس احتمالا اکنون تمایلی به مصالحه ندارند.

عربستان نیز اعلام کرد، فلسطینیان خودشان را در آستانه پرتگاه قرار داده‌اند و از حماس و فتح خواست تا دولت متحد ملی فلسطین را احیا‌ کنند.

سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان، در سخنرانی در نشست اضطراری اتحادیه عرب گفت: تازه‌ترین درگیری‌ها میان فتح و حماس تنها به نفع اسراییل بود.

فیصل به وزرای عرب دیگر در این نشست پشت درهای بسته گفت: امروز فلسطینیان آمده‌اند تا هدف فلسطین را به نابودی بکشانند. رهبری فلسطین اکنون باید دستوری صادر کند و نه تنها باید درگیری‌ها را فورا متوقف کند بلکه باید این درگیری‌ها را غیر قانونی برشمرده و به پای میز مذاکره برگردد.

وزیر خارجه عربستان ادامه داد: برای تمامی برادران فلسطینی ‌ما بهتر است که به تعهدشان به توافق مکه درباره دولت متحد ملی فلسطین بازگردند و بر روی آن کار کنند.

مصر نیز از عباس حمایت کرد و گفت: تمام فلسطینیان باید از عباس به عنوان رهبر حمایت کنند.