باهره دامغانی- افزایش منطقی در شاخص هزینه مصرف‌کنندگان باعث دلگرمی سرمایه‌گذاران وال‌استریت و ترقی شاخص‌ها در آخرین روز هفته شد.

به گزارش رویتر از نیویورک وزارت بازرگانی ایالات متحده روز جمعه شاخص هزینه مصرف‌کنندگان در ماه مه را منتشر کرد. براساس این گزارش شاخص هزینه مصرف‌کنندگان با احتساب قیمت غذا و انرژی، ۵درصد رشد داشته است که بالاترین سرعت رشد این شاخص در بیست ماه اخیر است. فقط در جریان طوفان کاترینا و افزایش قیمت بنزین و گازوئیل شاخص هزینه مصرف‌کنندگان چنین افزایشی را به خود دیده بود. اما به استثنای قیمت غذا و انرژی شاخص فقط ۱/۲درصد ترقی کرده بود که به این ترتیب تغییری در شاخص نسبت به ماه قبل نشان نمی‌دهد. به این ترتیب به اعتقاد تحلیلگران سرمایه‌گذاران وال‌استریت تمایل داشتند تا بر تورم واقعی تمرکز کنند که هزینه سوخت و غذا از آن کسر می‌شود. همچنین وزارت بازرگانی اعلام کرد، میزان برونداد صنعتی در ماه می بدون تغییر مانده است، این در حالی است که در ماه آوریل، برونداد صنعتی ۴/۰درصد افزایش یافته بود. سومین خبری که وال استریت در روز جمعه دریافت کرد، خبر نسبتا خوش کسری بودجه بود که در ماه مه ۵/۲درصد افزایش یافته است و به ۶/۱۹۲میلیارد دلار در سه ماه ژانویه تا مارس رسیده است. با اینکه کسری بودجه ایالات متحده نسبت به آخرین فصل سال ۲۰۰۶ افزایش نشان می‌دهد اما میزان افزایش نسبتا کم این امید وال استریت را به کندتر شدن روند افزایش کسری بودجه احیا کرد.

در روز جمعه شاخص سهام داوجونز ۸۶واحد یا ۶۳/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۳۳۹۰ رسید. شاخص داوجونز در این سه روز ۳۴۴واحد به دست آورده است که بهترین روز داوجونز در ۳سال اخیر از نوامبر ۲۰۰۴به شمار می‌رود. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۹۱۰واحد یا ۶۵/۰درصد افزایش یافت و به رقم ۱۵۳۲رسید و به نزدیکی رکود خود در ۴ ژوئن رسید. شاخص سهام نزدک هم با ۲۷واحد یا ۵/۱درصد افزایش به واحد ۲۶۲۶ رسید. برای کل هفته شاخص داوجونز ۶۰/۱درصد، استاندارد‌اندپورز ۶۷/۱درصد و نزدک ۰۷/۲ به دست آوردند به این ترتیب شاخص نزدک و استاندارد اندپورز تقریبا ضرر هفته گذشته را جبران کردند و سود و ضرر این هفته آنها سربسر شد اما داوجونز همه ضرری را که در هفته‌های اخیر کرده بود جبران کرد.

در بازارهای اروپا هم شاخص‌ها آخرین روز هفته را با افزایش سپری کردند. شاخص FTSE لندن ۲۴/۱درصد به دست آورد، داکس آلمان ۳۱/۲درصد ترقی کرد و سهم CAC-۴۰ فرانسه ۹۶/۰درصد رشد کرد.

بانک ژاپن در روز جمعه نرخ بهره را در این کشور بی‌تغییر گذاشت. تورم ضعیف و بی‌ثباتی و ابهام درباره وضعیت اقتصادی ژاپن موجب این تصمیم بود. این موضوع باعث تضعیف ارزش ین در بازارهای بین‌المللی شد و هر دلار در روز جمعه به ازای ۴۵/۱۲۳ین معامله شد. خبری که قطعا خوشایند و مطلوب فعالان بازار سهام توکیو و به ویژه صادرکنندگان ژاپنی است. نرخ بهره ژاپن در‌حال‌حاضر ۵/۰درصد است. فوکوکی، رییس بانک مرکزی ژاپن گفت بانک مرکزی نرخ بهره ژاپن را آرام‌آرام و طی روند تدریجی افزایش خواهد داد.