شکست حصر اقتصادی فلسطین

گروه بین‌الملل- دولت‌های اروپایی و ایالات متحده با روی کار آمدن دولت اضطراری سلام فیاض در فلسطین به محاصره اقتصادی این کشور پایان داده و اعلام کردند که روابط خود را با دولت مورد تایید محمود عباس از سر خواهند گرفت.

در همین رابطه کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد ایالات متحده روابط خود با دولت فلسطینی را از سر گرفته است. رایس که بعد از گفت‌وگوی تلفنی محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، و جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا، سخن می‌گفت به عباس به خاطر انتخاب سلام فیاض به مقام نخست وزیری تبریک گفت.رایس گفت در نتیجه این انتخاب، آمریکا تماس‌های دیپلماتیک خود را با دولت فلسطینی، که از زمان پیروزی حماس در انتخابات و بر سر کار آمدن این گروه قطع شده بود، از سر می‌گیرد. او همچنین از ارسال ۴۰‌میلیون دلار کمک فوری به امدادرسانی سازمان ملل در غزه خبر داد.

پیش از سخنان کاندولیزا رایس، عباس در گفت‌وگوی تلفنی ۱۵ دقیقه‌ای خود با جورج بوش گفته بود که اکنون زمان مناسبی برای از سرگیری مذاکرات صلح است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه‌ آمریکا درباره‌ نوار غزه، جایی که حماس کنترل آن را برعهده دارد، گفت: ما ‌٥/١‌میلیون فلسطینی را رها نمی‌کنیم!

درگیری‌های داخلی در غزه که بیش از ‌١۳٠ فلسطینی را به کام مرگ کشاند، محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان را بر آن داشت تا نخست وزیر دولت متحد ملی فلسطین را برکنار و دولت اضطراری را تشکیل دهد.

رایس اظهار داشت، آمریکا تحریم‌های ‌١٥ ماهه‌اش را درخصوص ارسال کمک مستقیم به کشور فلسطین لغو کرد و همزمان اتحادیه‌ اروپا نیز روابطش را با دولت جدید به حالت قبل برگردانده و کمک‌هایشان را به آنها از سرگرفته است.

وزرای خارجه‌ اتحادیه‌ اروپا در نشستی در لوکزامبورگ از اسراییل خواستند تا از دولت شکننده فلسطین حمایت کند. فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه‌ آلمان گفت: اتحادیه‌ اروپا روابط خوبی با سلام فیاض، نخست وزیر جدید فلسطین داشته بنابراین اتحادیه‌ اروپا از این فرصت نهایی استفاده می‌کند و از این کابینه حمایت می‌کند.

اسراییل نیز اعلام کرد صدها‌میلیون دلار عواید مالیاتی و گمرکی فلسطینیان را به زودی به دولت جدید فلسطین تحویل می‌دهد اما وی زمان آن را اعلام نکرد.

رایس نیز گفت: دولت آمریکا ‌٨٦‌میلیون دلار کمک اختصاص یافته برای تقویت نیروهای امنیتی عباس را تامین می‌کند.

آمریکا هم چنین ‌٤٠‌میلیون دلار به آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای کمک به فلسطینیان می‌دهد.

مقامات رسمی اتحادیه‌ اروپا و آمریکا حمایت از فیاض، اقتصاددان تحصیل کرده آمریکا را با صراحت اعلام کردند و رایس اعلام کرده‌است فیاض به خاطر صداقت و شرافتش شهره است. وزیر خارجه‌ آمریکا گفت: ما در موقعیت حساسی در قبال مردم فلسطین و اسراییل هستیم، موقعیتی که انتخابات‌ آن را بیش از پیش روشن‌ می‌سازد. ما باید از این فرصت برای حصول پیشرفت‌های جدید درخصوص دیدگاه‌ جورج بوش، رییس جمهور آمریکا که پنج سال پیش مطرح کرد و آن ایجاد دو کشور مستقل فلسطین و اسراییل توام با صلح و امنیت است، استفاده کنیم.

خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا نیز گفت: ‌٢٧ کشور عضو اتحادیه‌ اروپا از هم اکنون ارسال کمک‌هایشان به دولت فلسطین را آغاز می‌کنند و راه‌هایی را برای ارسال کمک به مردم فلسطین ساکن نوار غزه نیز بررسی می‌کنند.سولانا هیچ اشاره‌ای به زمان ازسرگیری و میزان این کمک‌ها نکرد.

وزرای خارجه‌ اتحادیه‌ اروپا در بیانیه‌ای اعلام کردند: اتحادیه‌ اروپا روابط عادی خود را با تشکیلات خودگردان فورا از سر می‌گیرد.

در همین حال سامی ابوزهری، سخنگوی حماس جامعه‌ بین‌المللی را به ریاکاری و تزویر متهم کرد و یادآور شد، حماس، فتح را در انتخابات شورای قانون‌گذاری ژانویه ‌٢٠٠٦ شکست داده است.

ابوزهری گفت: این امر ریاکاری جامعه‌ بین‌المللی را در حمایت از دموکراسی تایید می‌کند.

وی مجددا بر موضع حماس مبنی بر اینکه دولت فیاض غیرقانونی است، تاکید کرد و گفت: حماس تمامی مشکلات را حل می‌کند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش کرد، فیاض در اولین نشست کابینه با حضور ‌١٢ وزیر جدید فلسطین در رام‌ا... متعهد شد تا برای ترمیم شکاف‌های عمیق در فلسطین تلاش کند.

تشکیلات خودگردان نیز تاکید کرد، نوار غزه و کرانه‌ باختری را در کنترل کامل خودش نگاه می‌دارد.

ریالض المالکی، وزیر اطلاع‌رسانی دولت اضطراری فلسطین گفت: ما قصد داریم تا برای پایان دادن به این اوضاع ناهنجار تلاش کنیم.

فیاض هم چنین گفت، اولویت دولت جدیدش حفظ امنیت در کرانه‌ باختری است. نخست وزیر جدید فلسطین افزود، وی امیدوار است اختلافات با حماس در نوار غزه از طریق مذاکره حل شود.

کشورهای اروپایی و ایالات متحده پس از روی کار آمدن دولت مشروع و دموکراتیک حماس کمک‌های مالی خود به فلسطین را قطع کردند. این مساله باعث شد دولت حماس تحت فشارهای گسترده اقتصادی قرار گیرد و عملا نتواند برنامه‌های خود را به اجرا درآورد.