باهره دامغانی- افزایش سود اوراق قرضه دولتی در وال‌‌استریت موجب شد تا سرمایه‌گذاران و فعالان وال‌استریت ترجیح دهند، تماشاچی رونق اوراق قرضه باشند تا خود در میدانی بدون جهت وارد عمل شوند.

به گزارش رویتر از نیویورک روز دوشنبه بار دیگر اوراق قرضه اوج گرفت و سرمایه‌گذاران وال‌استریت تصمیم گرفتند تا پس از سه روز رونق هفته گذشته، احتیاط پیشه کنند. به‌هر حال در روز دوشنبه وال‌استریت اخبار اقتصادی خاصی هم دریافت نکرد تا راهنمایی برای عمل آن باشد. در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاران به انتظار اخبار مهم اقتصادی می‌نشیند و از معاملات بزرگ و زیاد پرهیز می‌کنند. تحلیل‌گران بازار می‌گویند، این روزها پیوستگی و ارتباط میان اوراق قرضه و سهام وجود دارد و تا زمانی که سرمایه‌گذاران دلایلی قوی برای راحتی خیال پیدا کنند این رابطه ادامه خواهد یافت. برای سرمایه‌گذاران سود اوراق قرضه در هفته‌های اخیر منعکس دهنده نگرانی موجود درباره افزایش تورم و البته احیای اقتصادی است که نه تنها موجب کاهش نرخ بهره نخواهد شد بلکه ممکن است بانک مرکزی را ترغیب کند تا نرخ بهره را به منظور مهار تورم افزایش دهد.

شاخص سهام صنعتی داوجونز در روز دوشنبه ۲۷ واحد یا ۱۹/۰درصد از دست داو و به ۱۳۶۱۲واحد رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۲واحد یا ۱۲/۰درصد کاهش یافت و به ۱۵۳۱ واحد رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک کمتر از ۰۱/۰درصد از دست داد و به ۲۶۲۶واحد رسید.

تحلیل‌گران معتقدند وال‌استریت رونق خود را در ماه‌های گذشته مدیون فعالیت کمپانی‌ها و شرکت‌ها و از طرف دیگر ادغام کمپانی‌های بزرگ بود. در‌ حال‌حاضر در فقدان چنین خبرهایی بازار دنبال اخبار و جریان‌هایی است که دلیل قوی برای فعالیت ارائه دهد، به‌ویژه پس از آن ‌که امید به کاهش نرخ بهره هم در اثر اخبار جدید که نشان از پویایی محدود اقتصادی دارد، تقریبا از بین رفته است. حال وال‌استریت انتظارات خود در مورد نرخ بهره را به حداقل رسانده است و به عدم تغییر آن هم راضی است. اما تنزل سهام در وال‌استریت، باعث توقف رشد شاخص نیکی در توکیو شد، شاخص سهام نیکی صبح روز سه‌شنبه فقط ۱/۰درصد ترقی یافت و به واحد ۱۸۱۶۳رسید. شاخص سهام توپیکس ۴/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۷۸۰ رسید. بازندگان بزرگ بازار سهام توکیو کمپانی‌های صادرکننده بودند که آمریکا بزرگ‌ترین شریک تجاری و بازار برای محصولات آنهاست.

در اروپا شاخص‌های سهام روز دوشنبه را با تنزل در ارزش سهام به پایان بردند. شاخص سهام FTSE لندن روز دوشنبه ۴۳/۰درصد از دست داد، این در حالی است که شاخص FTSE صبح روز سه‌شنبه را ۲/۰درصد افزایش در شاخص آغاز کرد. محدودیت سود شاخص FTSE در روز سه‌شنبه اخبار نامطلوب خرده‌فروشی بود. در آلمان شاخص داکس روز دوشنبه ۰۷/۰ از دست داد و CAC-۴۰ فرانسه هم ۳۰/۰درصد تنزل یافت. قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی روز دوشنبه افزایش یافت. هر بشکه نفت شیرین سبک با ۰۹/۱دلار افزایش به ۰۹/۶۹دلار رسید.