پیش به‌سوی ایالات متحده «اروپا»

سران اتحادیه اروپا بر پیمان جدید توافق کردند

پیش به‌سوی ایالات متحده اروپا

گروه بین‌الملل- سران اتحادیه اروپا دیروز پس از دو روز مذاکرات طولانی و سخت بر سر خطی‌مشی‌های پیش‌نویس پیمان جدید اتحادیه اروپا که جایگزین قانون اساسی اتحادیه خواهد شد، به توافق رسیدند. به این ترتیب پرونده قانون اساسی واحد اروپا که پیش از این ۱۸ کشور آن را به همه پرسی گذاشته و تایید کرده بودند برای همیشه بسته شد. موضوع عبور از قانون اساسی واحد و مطرح شده پیمان جدید اروپا پس از آن مطرح شد که در سال ۲۰۰۵ میلادی شهروندان فرانسه و هلند به این قانون اساسی رای مخالف دادند.

به گزارش آسوشیتدپرس، نیکولا سارکوزی رییس‌جمهور فرانسه، گفت: سران تمام ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله لهستان که با پیمان پیشنهادی به شدت مخالف بود بر سر پیش‌نویس یک پیمان ساده و کارآمد که اتحادیه اروپای گسترش یافته را راهنمایی و اداره کند، به توافق رسیدند.

آنگلا مرکل، صدارعظم آلمان که ریاست این گفت‌وگوهای ماراتن گونه را برعهده داشت، گفت: این پیمان بیانگر یک گام مهم رو به جلو برای اتحادیه اروپا است. به این ترتیب مرکل توانست در آخرین روزهای ریاست دوره‌ای خود بر اتحادیه اروپا گام بلندی را برای افزایش وحدت میان کشورهای عضو اتحادیه بردارد.دوره ریاست آلمان بر اتحادیه اروپا در پایان ژوئن تمام شده و پرتغال جانشین آن خواهد شد.سارکوزی و مرکل این توافقنامه را یک خبر بسیار خوب برای اتحادیه اروپا توصیف کردند.

لخ کاچینسکی رییس‌جمهور لهستان، گفت که وی نیز از نتایج حاصل شده راضی و خشنود است. وی گفت: من بسیار خوشحال هستم. ما برای انجام این کار مجبور نبودیم. موضع لهستان براساس این سیستم قاطعانه‌تر شده است.

آنگلا مرکل خاطرنشان کرد که وی از این که سران اروپا توانستند با وجود اختلافات عمیق و بخش‌های کلیدی منشور سابق را حفظ کنند، خوشحال است. وی افزود: این نشان می‌دهد که اعضای اتحادیه‌ در نهایت به اجماع و اتفاق نظر رسیدند.

این در حالی است که لهستان با مخالفت شدید با تغییر سیستم رای‌گیری در اتحادیه‌ اروپا وارد نشست سران شده بود و معتقد بود که این فرمول جدید قدرت و نفوذ ورشو را از بین خواهد برد. ورشو تهدید کرده بود که اگر پیش‌نویس نهایی پیمان درخواست‌های لهستان را برآورده نکند، آن را وتو می‌کند.

نظر لهستان این بود که براساس سیستم جدید رای در اتحادیه اروپا موسوم به را‌ی‌گیری مضاعف، کشورهایی که وسعت و جمعیت بیشتری دارند از قدرت و نفوذ بیشتری نسبت به کشورهای کوچک‌تر و کم جمعیت‌تر برخوردار خواهند شد.

مرکل در ادامه گفت تهیه پیش‌نویس ظرف ماه‌های آتی آغاز خواهد شد و تا پایان سال ۲۰۰۷ به تصویب خواهد رسید. هدف ما این است که قانون اساسی جدید تا سال ۲۰۰۹ آماده شود.

تونی بلر نخست‌وزیر انگلیس نیز گفت که سران اروپا دشوارترین بخش این روند را به پایان رساندند. وی افزود: فکر می‌کنم اکنون چیزی وجود نداشته باشد که بتواند این روند را از مسیر خود خارج کند. آنچه باقی مانده تهیه پیش‌نویس است. وی گفت که تمام خط قرمزهای انگلیس در این توافقنامه لحاظ شده است.

در این نشست انگلیس با اعلام خط قرمزهای خود تاکید کرد که هر گونه پیمان نباید شبیه قانون اساسی نافرجام قبلی باشد. انگلیس خواستار این شد که تحت پیمان جدید حقوق داخلی کشورها در خصوص مسائل پلیس، دادگستری و امور داخلی حفظ شود.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت: اگر ما به این توافق نمی‌رسیدیم مطمئنا وارد یک وضعیت نسبتا فاجعه‌آمیز می‌شدیم. وی گفت: ما این توافقنامه را طوری سازماندهی کرده‌ایم که هیچ کشوری پس از بازگشت از این نشست احساس نخواهد کرد که به حاشیه رانده شده است.

سولانا وزیر می‌شود

از طرف دیگر اکنون با توافق سران بر روی پیمان جدید اتحادیه اروپا راه برای تغییرات بیشتر درخصوص رده‌بندی‌های اتحادیه و پست‌های سیاسی هموار شده است.

سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در جریان نشست خود در بروکسل نخستین تغییرات را در این مسیر تصویب کردند.

نخستین پستی که در سطح اتحادیه اروپا ایجاد می‌شود پست وزارت خارجه اتحادیه اروپا است.

به این ترتیب براساس تصمیم سران اروپا پست مسوول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا حذف و به جای آن وزیر خارجه اتحادیه اروپا کار خود را آغاز می‌کند.

با این تصمیم خاویر سولانا نخستین وزیر اتحادیه اروپا خواهد بود.

هر چند این عنوان تغییر کرده است اما وظایف وزیر خارجه اروپا دقیقا همان شرح وظایف مسوول عالی سیاست خارجی اروپا خواهد بود.

براساس تغییراتی که در آینده و به تدریج اعمال خواهد شد کشورهای اروپایی در آینده همانند یک کشور واحد اداره خواهند شد و اداراتی که هم‌اکنون زیر نظر کمیسیون اروپا تحت عنوان کمیسیون‌های مختلف اداره می‌شوند به شکل وزارتخانه و با اختیاراتی بیشتر اداره می‌شوند. پست ریاست این کمیسیون‌ها هم که اکنون کمسیر خوانده می‌شود به پست وزیر تغییر نام خواهد داد.

از دیگر تغییراتی که اتحادیه اروپا خواهد کرد تعیین یک رییس برای دوره زمانی بلندمدت است.

برخی تحلیلگران از این پست به نخست‌وزیر اروپا تعبیر می‌کنند. در گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای از تونی بلر به عنوان نخستین رییس بلندمدت اتحادیه اروپا یاد می‌شود. به نظر می‌رسد اروپا دوباره در حال تغییر است.