تهدید هسته‌ای اسباب بازی نیست عکس:‌رویترز

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد از کره شمالی خواست رویکرد خود را تغییر دهد و هشدار داد که این کشور در موضع‌گیری‌هایش «زیاده از حد تند رفته‌است.» پیش‌تر کره‌شمالی تهدید خود مبنی بر حمله هسته‌ای به ایالات‌متحده را تکرار کرد. این در شرایطی است که به باور عمومی موشک‌های کره شمالی توان حمل کلاهک‌های هسته‌ای را ندارند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید تهدیدهای کره شمالی را «قابل تاسف اما آشنا» خوانده و گفته‌است آمریکا «همه تدابیر احتیاطی لازم» را پیش گرفته‌است.

بان کی مون در نشستی خبری در مادرید گفت:‌«تهدید حمله هسته‌ای اسباب بازی نیست؛ بسیار جدی است، به نظر من کره شمالی در رجز‌خوانی‌هایش زیاده‌روی کرده‌ است.»

از سوی دیگر دبیرکل سازمان ملل متحد از همه طرف‌های درگیر در بحران شبه جزیره کره خواست «شرایط را آرام کنند و مشغول گفت‌وگو شوند.»

همزمان روسیه با انتقاد از کره‌شمالی اعلام کرد که تلاش‌های این کشور برای نقض تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل غیر‌قابل قبول است.

آلکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در همین‌باره گفت که اقدام کره‌شمالی حتی اگر امکان احیای مذاکرات شش جانبه را عملا منتفی نکند، شرایط گفت‌وگو را بسیار دشوار می‌کند.

آخرین دور این مذاکرات در سال ۲۰۰۸ میان کره‌شمالی، کره جنوبی، روسیه، چین، ژاپن و آمریکا برگزار شد.

در همین شرایط ژاپن گفته است که اقدامات آینده کره‌شمالی را با همکاری نزدیک با آمریکا و کره‌جنوبی دنبال می‌کند.

یوشیهیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن به خبرنگاران گفته کشورش برای «بدترین سناریو» آماده است.

آمریکا در پاسخ به تهدیدهای کره شمالی، با گسترش سپر دفاع موشکی خود، آن را در جزیره گوام در اقیانوس آرام مستقر کرده است.

پنتاگون - وزارت دفاع آمریکا- اعلام کرده است که سپر دفاعی‌اش در گوام ظرف چند هفته آینده آماده خواهد بود و کشتی‌های جنگی این کشور نیز هم اکنون در آب‌های منطقه مستقر شده‌اند.

در هفته‌های گذشته، کره شمالی، پایگاه‌های نظامی در جزیره گوام و نیز ایالت هاوایی را به عنوان اهداف محتمل حمله خود ذکر کرده است.

گزارش‌ها از ژاپن و کره‌جنوبی حاکی از آن بوده‌است که روز چهارشنبه موشک‌های منتقل شده کره شمالی دوربرد هستند و قابلیت هدف قرار دادن سواحل غربی آمریکا را

دارند.

با این همه کارشناسان معتقدند پرقدرت‌ترین موشک کره‌شمالی که دسامبر سال گذشته آزمایش شد بردی ۶ هزار کیلومتری دارد و نمی‌تواند فراتر از آلاسکا را هدف قرار دهد.

کیم کوان جین وزیر خارجه کره‌جنوبی امکان هدف قرار گرفتن آمریکا را بسیار کم دانسته و گفته‌است هدف کره شمالی از انتقال موشک مشخص نیست و نمی‌توان گفت که آن کشور می خواهد ایالات متحده را هدف قرار دهد. همزمان کارشناسان مسائل امنیتی و مقام‌های غربی اعلام کردند که تهدید به حمله اتمی از سوی کره‌شمالی به آمریکا که اخیرا مطرح شده است تنها لفاظی است؛ زیرا این کشور هنوز قادر نیست از سلاح اتمی استفاده کند.

گفته می‌شود مرکز اصلی تحقیقات نظامی کره‌شمالی در شرق این کشور است.

کره‌شمالی پیش‌تر موشک‌های خود را از همین منطقه آزمایش کرده و سه آزمایش هسته‌ای این کشور نیز در شرق انجام شده‌است.

با وجود لحن تند کره‌شمالی این کشور از سال ۲۰۱۰ تا کنون دست به اقدام مستقیم نظامی نزده‌است. در سال ۲۰۱۰ کره شمالی یک جزیره کره‌جنوبی را توپ باران کرد و ۴ نفر را کشت. در هفته‌های گذشته کره‌شمالی رسما علیه کره‌جنوبی اعلام جنگ و تهدید کرده‌است که فعالیت در تاسیسات تسلیحات هسته‌ای خود را از سر خواهد گرفت.

ظاهرا کره شمالی از تصویب تحریم‌های جدید در سازمان ملل به دلیل آزمایش هسته‌ای‌اش خشمگین شده‌است. همزمان پیونگ یانگ زبان خصمانه خود را در گرماگرم رزمایش نظامی آمریکا و کره جنوبی تیزتر کرد. ایالات‌متحده اخیرا شماری جنگنده ضد رادار پیشرفته و بمب‌افکن‌های بی-۵۲ با توانایی هسته‌ای به کره‌جنوبی فرستاده است.

همچنین، مقامات رسمی تایید کرده‌اند که ناوشکن یو اس اس جان مک‌کین، که توانایی رهگیری ناوها را دارد، در شبه‌جزیره کره مستقر شده است. ناوشکن دوم، یو اس اس دیکاتور، نیز به منطقه فرستاده شده است.

آژانس خبری یونهاپ کره‌جنوبی به نقل از یکی از مقامات ارشد نظامی کره جنوبی گفته است این موشک‌ها با قطار به محل پرتاب در سواحل شرقی منتقل شده است.

در همین شرایط گزارش‌ها حاکی است که کره جنوبی دو ناوجنگی ایجس حامل سیستم دفاع موشکی در سواحل شرقی و غربی اعزام کرده است.

همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها در مناطق مرزی شبه جزیره کره، کره جنوبی گفته است اگر شرایط کاری برای کارگرانی که در منطقه صنعتی کایسونگ کار می‌کنند، خطرناک شود، مانع از کار کردن آنها در این منطقه صنعتی خواهد شد.