همکاری اقتصادی سوریه و ونزوئلا

گروه بین‌الملل- هوگوچاوز رییس‌جمهور ونزوئلا در ادامه سفر دوره‌ای خود به آسیا و آفریقا، دیروز وارد دمشق پایتخت سوریه شد و مورد استقبال بشار اسد رییس‌جمهور این کشور قرار گرفت. پایگاه خبری تحلیلی بلومبرگ انرژی را مهم‌ترین دلیل سفر چاوز به سوریه می‌داند. براساس اعلامیه دولت ونزوئلا دو کشور توافقنامه‌هایی را به منظور همکاری گسترده‌تر در بخش انرژی به امضا خواهند رساند.

تحلیلگر منطقه اوراسیای بلومبرگ می‌نویسد: این سفر و سفرهای مشابه چاوز به چین و آنگولا همگی در راستای سیاست ضد آمریکایی چاوز است. او قصد دارد کشورهایی که با آمریکا روابط‌ گرمی ندارند را دست کم از نظر انرژی مورد حمایت قرار دهد.

آمریکا همواره دولت چاوز را از طریق راه‌های سیاسی و حقوق بشر تحت فشار قرار داده است و طبیعی است که در این شرایط چاوز به کشورهایی که دیپلماسی مخالف آمریکا دارند نزدیک شود.

در مراسم استقبال از چاوز، بشار اسد او را به گرمی پذیرفت و از مواضع حمایتی او در قبال مردم لبنان و بحران خاورمیانه تشکر کرد. هوگوچاوز تنها رهبر آمریکای لاتین بود که به شدت به مخالفت با تجاوز‌های اسرائیل برخاست و آن را با جنایت‌های هیتلر مقایسه کرد. هوگوچاوز در فرودگاه خطاب به خبرنگاران گفت: ما اکنون در دمشق هستیم تا پیرامون صلح گفت‌وگو کنیم.