غول آلومینیوم جهان در آستانه تولد

گروه بین‌الملل‌ـ‌ عملیات اجرایی ادغام دو شرکت آلومینیوم‌سازی روسیه از ابتدای هفته آینده نهایی آغاز خواهد شد. بخش اقتصادی بی‌بی‌سی نیوز با اشاره به موافقت سهامداران با این اقدام نوشت: گزارش‌ها حاکی از آن است که ادغام دو شرکت روسال و سوال (Rusal & Sual) در هفته آینده نهایی می‌شود و به این ترتیب بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم جهان در روسیه متولد خواهد شد. علاوه بر این موضوع ادغام این دو شرکت یک انحصار ویژه را برای صنایع روسیه در بخش آلومینیوم به وجود خواهد آورد.

شرکت جدید نبض تجارت آلومینیوم دنیا را به همراه شرکت گلنکو در دست می‌گیرد، البته ۱۴درصد از سهام شرکت جدید نیز به این گروه می‌رسد. این گروه صنعتی که مقر آن در سوئیس قرار دارد، اکنون مدیریت تجارت آلومینیوم اروپا را در اختیار دارد. در تاسیس شرکت جدید ۵/۶۴درصد از سهام به شرکت روسال تعلق خواهد داشت و مابقی را هم کمپانی سوال در اختیار می‌گیرد. روزنامه فایننشال تایمز نیز با اشاره به این ادغام می‌نویسد: روسیه اکنون در صنعت گاز به خصوص در اروپا حالتی انحصاری دارد و دیگر صنایع آن نیز تمایل دارند این شرایط را آزمایش کنند. از طرف دیگر افزایش روزافزون تقاضای آلومینیوم در چین و ارتباط آسان چین و روسیه، تولید آلومینیوم را در روسیه بیش از گذشته اقتصادی کرده است.

شرکت روسال - سوال این شانس را خواهد یافت که پس از ادغام، سهامش را در بورس اوراق بهادار لندن عرضه کند. ریاست این شرکت جدید را هم بریان گیلبرتسون بر عهده خواهد داشت که هم‌اکنون مدیرعامل کمپانی سوال است.

مجموع تولید سال گذشته روسال به ۲میلیون و ۷۰۰هزار تن رسید و سوال نیز یک‌میلیون و ۵۰هزار تن آلومینیوم تولید کرد. در حال حاضر کمپانی آلکوای آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم جهان است.