ایرنا- «پرویز مشرف»، رییس‌جمهوری پاکستان از سرمایه‌گذاران چینی دعوت کرد تا در بخش‌های فناوری پیشرفته‌، صنایع سنگین و انرژی در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. در بیانیه رسمی که وزارت خارجه پاکستان منتشر کرد، آمده است‌: ژنرال پرویز مشرف سه‌شنبه شب با یک هیات بلند‌پایه چینی به ریاست «لیو‌یون‌شان»، عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست این کشور دیدار کرد. ‌در دیدار هیات چینی با رییس‌جمهوری پاکستان‌‌، مشرف خواستار تاسیس دانشگاه مهندسی علوم و فناوری از سوی چین در پاکستان شد.

‌رییس‌جمهوری پاکستان افزود: در مسیر بزرگراه ‌قره قورم ‌خطوط راه‌آهن‌‌، فیبرنوری و همچنین خط لوله انتقال انرژی نیز می‌توان احداث کرد.

مشرف در این دیدار با اشاره به دو بار سفر خود به چین و دیدار با هوجین‌تائو، رییس‌جمهوری این کشور‌‌، گفت‌: روابط دو کشور در حد بسیار عالی قرار دارد.

رییس‌جمهوری پاکستان افزود: اکنون زمان آن فرا رسیده تا همکاری‌های اقتصادی دو کشور در بیشترین سطح انجام گیرد.

وی در ادامه با اشاره به ۵۵ سال روابط سیاسی دو‌کشور گفت‌: چین و پاکستان دارای روابط عالی سیاسی هستند و در مسائل بین‌المللی همگرایی دارند. «لیو یون شان»، عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست چین نیز در این دیدار گفت: رییس‌جمهوری کشورش خواستار سفر به پاکستان است و دوستی بین دو کشور در قلب و ذهن مردم دو کشور وجود دارد.

وی از همکاری‌های دو کشور در مسایل بین‌المللی ابراز رضایت کرد. لیو یون شان از افزایش روابط دو کشور در بخش‌های مختلف حمایت کرد و خواستار گسترش همکاری‌های اقتصادی بین چین و پاکستان شد. پاکستان و چین که در منطقه کوهستانی هیمالیا دارای مرز مشترک هستند‌. اسلام‌آباد و پکن همچنین در تولید تجهیزات نظامی همکاری دارند.

‌چین در چندین طرح عمده از جمله تولید مشترک هواپیمای جنگنده «تندر» و تانک «الخالد»‌، طرح‌های احداث سد و همچنین نیروگاه‌های اتمی در پاکستان مشارکت دارد. بیش از ۳‌هزار مهندس و کارشناس چینی در قالب ۶۰ شرکت در یکصد طرح صنعتی و نظامی در پاکستان فعالیت دارند. بندر گوادر در جنوب ایالت بلوچستان پاکستان با سرمایه‌گذاری قابل توجه چینی‌ها در حال ساخت و آماده‌سازی است که یکی از مسائل قابل توجه و حیاتی جنوب این کشور خواهد بود.

حضور و سرمایه‌گذاری چینی‌ها در بندر گوادر آنان را به رقیب جدی آمریکایی‌ها تبدیل کرده است. حضور چین در بندر گوادر طبق توافقات به عمل آمده سال ۲۰۰۱ با اسلام آباد است که در حال گسترش است و برای درآمدهای بیشتر‌، پکن میلیون‌ها دلار در طرح‌های مشترک با پاکستان قرارداد منعقد کرده است. چینی‌ها تصمیم دارند ۸۰‌درصد صادرات نفتی خود را که از راه تنگه «مالاکا» می‌گذرد‌، از طریق بندر گوادر انتقال دهند.