گروه بین‌الملل - بازار جهانی نفت اکنون در انتظار کاهش بیش از پیش قیمت‌ها است. در آستانه تعطیلی آخر هفته در بورس نیویورک قیمت نفت خام به ۱۹/۶۹دلار در هر بشکه رسید و این در حالی است که همچنان فضا برای کاهش قیمت‌ها آماده است. اصلی‌ترین نگرانی بازار نفت در این روزها توفان‌های فصلی است. توفان‌های ارنستو و جان، اکنون سواحل آمریکا را تهدید می‌کنند و حتی توفان جان بخش‌هایی از سواحل مکزیک را ویران کرد، اما به تاسیسات نفتی هیچ آسیبی وارد نشد.

از طرف دیگر حال که تحولات ژئوپولیتیک در جهان اندکی به سود وضعیت بازار نفت در جریان است می‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت به خصوص پایگاه اینترنتی بلومبرگ از کاهش تقاضا در روزهای اخیر خبر می‌دهد.

گزارش پایان آگوست دپارتمان‌ انرژی آمریکا نیز به افزایش ذخایر نفت و گازوئیل ایالات متحده اشاره می‌کند. این ذخایر که طی ماه‌های جولای و آگوست به شدت کاهش یافته بودند، در آخرین هفته ماه آگوست یک بار دیگر توانستند بر حجم خود اضافه کنند. ذخیره استراتژیک آمریکا در آخرین هفته ماه گذشته میلادی با ۲میلیون و ۴۸۰هزار بشکه افزایش به ۳۳۲میلیون و ۸۰۰هزار بشکه رسید. این میزان اگر چه از میانگین ۵سال گذشته همچنان کمتر است، اما نوید افزایش را در ماه‌های آینده می‌دهد. ذخیره گازوئیل ایالات متحده نیز با ۳۶۷هزار بشکه افزایش به ۲۰۶میلیون و ۲۰۰هزار بشکه رسید.

به دنبال کاهش تحولات طبیعی و ژئوپلیتیک در حوزه معاملات نفت خام، اکنون فرصتی پیش آمده است تا تحلیلگران نگاه ویژه‌ای به اجلاس ۱۴۲ اوپک که در همین ماه برگزار می‌شود داشته باشند. طبق معمول سقف کلی تولید اوپک مهم‌ترین تصمیم از دید بازارهای نفتی است. تقریبا تمامی اعضای موثر اوپک بر این مساله اتفاق‌نظر دارند که سقف تولید اوپک در اجلاس وین تغییر نخواهد کرد.

بسیاری از خبرگزاری‌های خارجی دیروز به بررسی سخنان حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده کشورمان در اوپک پرداختند. خبرگزاری فرانسه به نقل از کاظم‌پور اردبیلی نوشت: «من تصور نمی‌کنم سقف تولید اوپک تغییر کند زیرا هم رشد اقتصاد جهانی کاهش پیدا می‌کند و هم تولیدکنندگان خارج از اوپک تولید خود را افزایش خواهند داد.»

سخنان نماینده ایران به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک برای بازار نفت بسیار حائز اهمیت بود. چرا که در صورت کاهش سقف تولید اوپک بازار با کاهش عرضه رو‌به‌رو خواهد شد. از طرف دیگر تولیدکنندگان خارج از اوپک به شدت در حال افزایش تولید هستند و این موضوع تا آنجا جدی است که طی ماه جولای روسیه توانست برای چند روز به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شده و جایگاه عربستان را اشغال کند. اختلاف تولید آنها تقریبا ۲۰۰هزار بشکه بود.

آدام پیرسون، تحلیلگر پایگاه خبری تحلیلی اویل پرایس در مورد اظهارات کاظم‌پور اردبیلی نوشت: با اشاره نماینده ایران در اوپک به عدم‌نیاز به کاهش سقف تولید این سازمان، اکنون نوعی اجماع در مورد این مساله وجود دارد که سقف تولید کاهش پیدا نکند. از اجلاس ۱۳۸ تاکنون سقف تولید اصلی‌ترین بحث اوپک بوده است، زیرا اجلاس ۱۳۸ با افزایش قیمت‌ها در بازار مقارن شد. اکنون تمامی کشورهای عضو اوپک به غیر از ونزوئلا موافق حفظ سقف تولید هستند. اوپک اکنون بدون در نظر گرفتن تولید عراق، روزانه ۲۸میلیون بشکه نفت را به بازارهای جهانی نفت پمپ می‌کند.