گروه بین‌الملل- اقتصاد اروپا با رشد ۹/۰درصدی در سه‌‌ماهه دوم سال رقبای خود یعنی ژاپن و ایالات متحده را پشت سر گذاشت. به گزارش بی‌بی‌سی نیوز، براساس آخرین آماری که توسط اتحادیه اروپا منتشر شد، اقتصاد اروپا در سه ماهه دوم سال نسبت به سه ماهه اول سال هم افزایش پیدا کرد، اقتصاد اروپا در سه ماهه اول سال رشد ۸/۰درصد را تجربه کرده بود. به نظر می‌رسد که رشد اقتصادی اروپا برای کل سال ۸/۲درصد باشد.

اقتصاد اروپا که در چند سال اخیر به دلیل رکود اقتصادی در دو کشور بزرگ این منطقه یعنی آلمان و فرانسه، حرکتی کند و آهسته داشت، سال ۲۰۰۶ را با تجربه‌ای متفاوت آغاز کرده است و به نظر می‌رسد روند احیای اقتصادی را آغاز کرده است.

اقتصاد کل ۱۲کشور منطقه یورو در همین دوره ۹/۰درصد رشد داشته‌اند، همچنین آمار تطبیقی نشان می‌دهد که اقتصاد ایالات متحده در سه‌ماهه دوم ۷/۰درصد و ژاپن ۲/۰درصد رشد داشته است. به نظر می‌رسد اقتصاد ژاپن هم به‌رغم آهنگ آهسته رشد، روند احیای خود را پس از یک‌دهه کسادی آغاز کرده است. برای اقتصاد جهان شکوفایی اقتصاد اروپا، به ویژه آلمان و البته ژاپن از اهمیت خاصی برخوردار است. رونق اقتصادی در این کشورها می‌تواند به شکوفایی واردات کالا در این کشورها بیانجامد. افزایش واردات می‌تواند به کاهش موازنه تجاری آلمان و نیز کاهش کسری بودجه آمریکا کمک کند. در سه‌ماهه دوم سال صادرات منطقه یورو ۳/۱ و واردات آن ۲/۱درصد رشد داشتند و این آمارها نشان می‌دهد که واردات این منطقه نیاز به افزایش دارد. همچنین میزان سرمایه‌گذاری در اتحادیه اروپا ۵/۰درصد افزایش پیدا کرده است.

اما به‌رغم شکوفایی اقتصادی، اقتصاد منطقه یورو از ایجاد اشتغال ناتوان بوده است و به همین دلیل از حیث اشتغال، اقتصاد منطقه یورو پشت سر اقتصاد آمریکا و ژاپن قرار می‌گیرد. براساس آمار‌ها، طی سه‌ماهه دوم سال، آمار بیکاری در اتحادیه اروپا در سطح ۸درصد ثابت باقی‌مانده این در حالی است که میزان بیکاری در ایالات‌متحده به ۸/۴درصد و در ژاپن به ۱/۴درصد رسیده است که کاهش محسوسی را نشان می‌دهد. ایجاد اشتغال مهم‌ترین شاخص و معیار ارزیابی یک اقتصاد توانا است. لهستان بالاترین نرخ بیکاری را در میان کشور‌های عضو منطقه یورو دارد، نرخ بیکاری در این کشور ۱۵درصد است. اسلواکی دومین نرخ بیکاری (۱۴درصد) را در باشگاه اقتصاد‌های کم‌کار دارد، با توجه به اینکه پس از الحاق این کشور‌ها به اتحادیه اروپا، کارگران ارزان‌قیمت این کشور‌ها به کشور‌های ثروتمندتر اتحادیه اروپا سرازیر شدند، هنوز نرخ بیکاری در این کشور‌ها بالا است. اقتصاددانان انتظار دارند که نرخ رشد منطقه یورو در فصل پاییز کاهش پیدا کند. قرار است بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را در پاییز به منظور مهار تورم افزایش دهد و این موضوع خود می‌تواند موجب کندی حرکت اقتصاد منطقه یورو در فصل پاییز شود.