گروه بین‌الملل- در حالی که پس از پایان اجلاس سران اپک رهبران کشورهای عضو این مجمع اقتصادی اکثرا یکشنبه شب ویتنام را ترک کرده و به کشور خود بازگشتند، هیات روسیه به سرپرستی ولادیمیر پوتین همچنان به دیدار خود از ویتنام ادامه داد. پوتین و هیات همراهش قصد دارند از فرصت به وجود آمده برای تقویت مناسبات سیاسی و اقتصادی استفاده کنند. این دو کشور در زمان شوروی، روابط نزدیکی با یکدیگر داشتند که پوتین امیدوار است بتواند باز هم این مناسبات را احیا کند. گسترش روابط تجاری و اقتصادی از مهم‌ترین برنامه‌های پوتین در دیدار با مقامات هانوی است.

دیروز، ولادیمیر پوتین در دیدار همتای ویتنامی خود نگوین تریت با تاکید بر سوابق همکاری دو کشور خواستار افزایش این همکاری‌های دو جانبه و سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور در پروژه‌های اقتصادی شد. در حقیقت ویتنام به‌دلیل برخورداری از سرعت بالای رشد اقتصادی، فضای آماده‌ای برای جذب سرمایه‌های خارجی است و پس از الحاق به سازمان تجارت جهانی این موقعیت‌ها بیشتر هم شده است. روسیه به هیچ عنوان تمایل ندارد چنین بازار بکری را از دست بدهد. نگوین مینه تریت، رییس‌جمهوری ویتنام نیز در این دیدار با اشاره به اینکه کشورش بر روی همکاری‌های روسیه توجه ویژه‌ای دارد، گفت: روابط دو کشور در حدی است که می‌توان به آینده امیدوار بود و مسیر همکاری‌های تجاری و اقتصادی پیش‌روی دوطرف باز است.

روسیه آنقدر مشتاق حضور در بازارهای ویتنام است که موافقت کرد یک شرکت مشترک با ویتنام برای اکتشاف و استخراج نفت و گاز در این کشور تشکیل دهد. الکسی میلر، مدیر عامل شرکت گاز پروم روسیه که در این دیدار پوتین را همراهی می‌کرد به خبرنگاران گفت: ویتنام سرشار از منابع نفت و گاز است که به دلیل عمیق بودن این منابع کمتر به اکتشاف این منابع اقدام شده است. همکاری شرکت‌های ویتنامی و روسی می‌تواند به استخراج این منابع منجر شود. همچنین این شرکت جدید به بزرگ‌ترین شرکت تولید و اکتشاف نفت در شرق آسیا تبدیل خواهد شد. این قرارداد به مدت ۳سال و تا پایان سال ۲۰۰۷ معتبر خواهد بود. براساس برآوردهای اولیه طی این مدت این شرکت روسی - ویتنامی بین ۳۷ تا ۴۰میلیون تن نفت‌‌خام تولید خواهد کرد. همچنین حجم گاز تولیدی این شرکت در این دوره زمانی ۵/۶میلیارد مترمکعب خواهد بود. از طرف دیگر روسیه با عقد این قرارداد عملا یک نبرد تجاری را از رقبای آمریکایی خود برده است. چرا که شرکت‌های اکسون موبیل و کونوکوی آمریکا نیز قصد دارند در صنایع نفت و گاز ویتنام به سرمایه‌گذاری بپردازند. وادیم سرافیمف، سفیر روسیه در هانوی با اعلام این خبر گفت: حجم مبادلات تجاری دو کشور در حال حاضر سالانه یک‌میلیارد و یکصد میلیون دلار است که براساس برآوردها می‌تواند تا ۵/۱میلیارد دلار افزایش پیدا کند.