ایسنا- کنفرانس همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای افغانستان که در دهلی نو مرکز هند در جریان بود به کار خود پایان داد. در این کنفرانس دو روزه که با شرکت کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای حمایت‌کننده این کشور برای بازسازی افغانستان برگزار شد. طرفین شرکت‌کننده راه‌های همکاری اقتصادی بیشتر به منظور تسریع در روند بازسازی افغانستان را بررسی کردند. دومین روز این کنفرانس به بررسی تاثیر تجارت بر اقتصاد افغانستان اختصاص یافت. یکی از کارشناسان در این کنفرانس با اشاره به موقعیت جغرافیایی افغانستان از آن به عنوان منطقه‌ای مناسب برای ترانزیت کالا بین شرق و غرب آسیا یاد کرد. همچنین در این کنفرانس به لزوم افزایش ضریب امنیت افغانستان اشاره شد و بیان شد که امنیت افغانستان برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه آسیای مرکزی، شبه قاره هند ضروری است.

در پنج سال گذشته هند از کشورهای عمده در بازسازی افغانستان بوده و نزدیک به ۶۰۰‌میلیون دلار برای بازسازی این کشور تعهد کرده است.

هند نخستین کشور همسایه افغانستان است که میزبانی یک کنفرانس مهم به منظور ادامه تعهد کشورهای جهان و منطقه در زمینه بازسازی و تامین امنیت افغانستان را به عهده می‌گیرد. هند تنها در عرصه تامین انرژی برق در افغانستان نزدیک به ۲۰۰‌میلیون دلار تعهد کرده است و‌ میلیون‌ها دلار دیگر در سایر عرصه‌ها از جمله حمل و نقل و جاده‌سازی به افغانستان کمک کرده است. کمک‌های هند عمدتا در عرصه تامین انرژی برق، بازسازی مکاتب، احداث مراکز بهداشتی و جاده‌سازی تمرکز یافته است. به گزارش بی‌بی‌سی، محمد امین منصف، معاون وزارت انرژی افغانستان، می‌گوید: هند در زمینه بازسازی سیستم برق این کشور ۲۰۰‌میلیون دلار کمک کرده است. افزون بر آن پروژه بزرگ بازسازی سد سلما در هرات، با هزینه ۸۰‌میلیون دلار، از مهم‌ترین پروژه‌هایی خوانده شده که هند به عهده گرفته است. به گفته مقامات، پروژه‌های برق افغانستان تا ۲ سال دیگر آماده بهره‌برداری می‌شود و به این صورت افغانستان به انرژی برق دست می‌یابد. مقامات در وزارت انرژی افغانستان می‌گویند که در حال حاضر تنها ۱۱درصد ساکنان این کشور به برق دسترسی دارند.