رکورد تولید تریاک در افغانستان شکست

گروه بین‌الملل- رویای آمریکایی کشت گندم به جای خشخاش در مزارع افغانستان به نظر می‌رسد به شکست منتهی شده است. براساس گزارش‌های رسمی منتشر شده میزان برداشت گرز‌های خشخاش طی سال ۲۰۰۶ میلادی ۶۱درصد افزایش داشته است و این در حالی است که کاخ سفید عقیده دارد این میزان افزایش غیرواقعی است.

به گزارش دولت افغانستان،‌ گروه شبه‌نظامی طالبان که اکنون در حال بازسازی مجدد خود است، اصلی‌ترین عامل افزایش کشت خشخاش به شمار می‌رود. براساس این گزارش، طالبان با کشت خشخاش و تولید انواع موادمخدر از آن به ویژه تریاک، پول حاصل از فروش این موادمخدرها را صرف خرید اسلحه و سازماندهی نیرو‌های خود در کوه‌های افغانستان می‌کند.

هم‌اکنون ۱۷۲هزار و ۶۰۰هکتار از مزارع قابل کشت افغانستان به زیر کشت خشخاش رفته است که این میزان از یک افزایش ۶۱درصدی حکایت دارد. در د‌و ولایت هلمند و اورازگان که طالبان فعالیت و نفوذ بیشتری دارند، میزان کشت خشخاش و تولید تریاک نیز به طور چشمگیری بیشتر است. در این دو ولایت میزان کشت در مقایسه با پارسال به میزان ۱۳۲درصد بیشتر شده است.

جان والترز، مدیر دفتر کنترل موادمخدر بانک جهانی در این باره گفت: طی سال ۲۰۰۶ کشت خشخاش یک رکورد جدید از خود بر جای گذاشت. این روند اکنون به یک روند صعودی تبدیل شده است و امکانات دولتی افغانستان و توان نیروهای بین‌المللی در اندازه‌ای نیست که بتواند جلوی روند صعودی کشت خشخاش و تولید تریاک در افغانستان را بگیرد.

این حجم از تولید خشخاش، به‌طور حتم تولید فزاینده تریاک را در سال آینده به دنبال خواهد داشت که این موضوع دردسرهای زیادی را برای کشورهای همسایه افغانستان ایجاد خواهد کرد. این مساله به معنی آن است که افغانستان سال آینده ۵هزار و ۶۴۴تن تریاک تولید خواهد کرد.

گزارش بانک جهانی از میزان کشت خشخاش در افغانستان نشان می‌دهد که پس از سقوط حکومت طالبان در افغانستان کشت خشخاش در این سرزمین به شدت افزایش پیدا کرده است. مقایسه آمارهای سال ۲۰۰۱ یعنی آخرین سال قدرت طالبان در این کشور با آمارهای کنونی بیانگر وضعیت بسیار تاسف‌باری است. سطح زیر کشته خشخاش در ولایات افغانستان در حالی به ۱۷۲هزار و ۶۰۰هکتار رسیده است که این رقم در سال ۲۰۰۱ تنها یک هزار و ۶۸۵هکتار بوده است.

براساس گزارش بانک جهانی چنین روندی نشانگر شکست خوردن سیاست‌های دولت افغانستان و نیروهای چندملیتی به سرکردگی ناتو در افغانستان است. افغانستان نه تنها طی این مدت ۵ساله نتوانسته است از حجم تولید تریاک بکاهد، بلکه این روند حتی متوقف هم نشده است. نبود زیرساخت‌های مناسب برای کاشت دیگر محصولات جایگزین در مزارع این کشور و همچنین ضعف بازرگانی و تجارت خارجی این کشور، عملا راهی برای کشاورزان افغان باقی نگذاشته است.

روزنامه واشنگتن پست نیز که از مخالفان دولت جمهوریخواه بوش به شمار می‌آید با اشاره به گزارش بانک جهانی در مورد تولید تریاک در افغانستان نوشت: تولید ۵هزار و ۶۴۴تن تریاک در افغانستان به معنی آن است که سال آینده تولید تریاک در این کشور ۹۰درصد افزایش خواهد یافت. ژنرال جیمز ال جونز، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان در سخنرانی خود در کمیسیون روابط خارجی آمریکا گفت: تولید تریاک پاشنه آشیل افغانستان شده است. تولید و تجارت مواد مخدر برای افغانستان یک مشکل جدی ایجاد کرده است. وی با اشاره به اینکه افغانستان بزرگ‌ترین ماموریت ناتو است، گفت: هم‌اکنون ۳۰هزار نیروی نظامی ناتو در افغانستان به سر می‌برند که این نیروها علاوه بر ماموریت اصلی خود یعنی مبارزه با طالبان، معمولا با گروه‌های مسلح وابسته به کارتل‌های مواد مخدر نیز درگیر می‌شوند. مجموعه این سخنان در حالی بیان می‌شود که عملا هیچ راه‌حل فوری برای کنترل تولید مواد مخدر و ریشه‌کن کردن کشت خشخاش در افغانستان وجود ندارد و کشاورزان افغانی همچنان تخم می‌افشانند و مرگ درو می‌کنند.