آناهیتا عبداللهی- کمیسیون تجاری اروپا و آسه‌آن دور جدید گفت‌وگوهای تجارت آزاد را از روز چهارشنبه این هفته آغاز می‌کنند. به دنبال ناامیدی از پیشرفت مذاکرات تجارت آزاد سازمان تجارت جهانی موسوم به دور دوحه، مذاکرات تجارت آزاد منطقه‌ای در جهان سرعت چشمگیری گرفته است. کمیسیون تجاری اروپا در‌حال‌حاضر مذاکرات موازی تجارت آزاد را با آسه‌آن، کره جنوبی، هند و آمریکای لاتین به پیش می‌برد. مقامات اروپایی و در راس آنها پیترماندلسون، مسوول تجارت اتحادیه اروپا امیدوارند پیش از ایالات‌متحده بتوانند این موافقتنامه‌ها را با کشورهای فوق‌الذکر به امضا برسانند. ماندلسون در گفت‌وگو با خبرگزاری رویتر اظهار امیدواری کرد: این موافقتنامه‌ها بتواند به بن‌بست مذاکرات دور دوحه پایان دهد.

در حالی که مذاکرات تجارت آزاد سئول و واشنگتن در نیمه راه است، اتحادیه اروپا قصد دارد از فرصت تعطیلی این مذاکرات استفاده کرده و برنامه‌های خود را به پیش ببرد. ماندلسون با اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای آغاز مذاکرات با مقامات کره‌جنوبی گفت: پیش‌بینی ما این است که عقد قرارداد تجارت آزاد حجم مبادلات بازرگانی بین اتحادیه اروپا و سئول را ۳۰درصد افزایش دهد.

اتحادیه اروپا امیدواری‌های زیادی هم برای عقد قرارداد تجارت آزاد با کشورهای منطقه آمریکای لاتین دارد. این امیدواری از آنجا به وجود آمده است که کشورهای آمریکای لاتین به شدت در برابر عقد قرارداد تجارت آزاد با ایالات‌متحده مقاومت می‌کند. پیمان تجاری این منطقه به نام مرکوسور که به وسیله ونزوئلا رهبری می‌شود، مانعی جدی در برابر قراردادهای تجارت آزاد است که از سوی آمریکا به کشورهای آمریکای لاتین پیشنهاد می‌شود. با پیروزی چپ‌گرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری اکوادور اکنون تعداد کشورهایی که سیاست‌های ضدآمریکایی را پیگیری می‌کنند در این منطقه افزایش یافته است. از طرف دیگر در یکسال اخیر اتحادیه اروپا نشان داده که مواضع نزدیکی با کشورهای آمریکای لاتین دارد و به همین دلیل کمیسیون تجاری اروپا امیدوار است که بتواند قراردادهای تجارت آزاد را با کشورهای این منطقه فعال کند.

از روز چهارشنبه ۶ کار گروه اقتصادی مذاکرات اولیه تجارت آزاد اروپا را آغاز می‌کنند. اروپا امید دارد با فعال شدن قراردادهای تجارت آزاد بتواند بر هجوم تجارت چین به بازارهایش غلبه کند.