گروه بین‌الملل- وزرای نفت عضو سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت در یک اجلاس دوروزه در قاهره، پایتخت مصر شرکت کردند تا هم جایگاه این سازمان را در بازار نفت بررسی کنند و هم اینکه در مورد آینده بازار نفت تبادل‌نظر کنند. کشورهای اصلی عرب صادرکننده نفت به طور همزمان هم در اوپک و هم در این سازمان عربی که به اواپک مشهور است، عضویت دارند و همین مساله اجلاس اواپک در قاهره را با اهمیت‌تر می‌کند. برخی تحلیلگران با اشاره به اجلاس قاهره آن را رقابتی برای اوپک نامیده‌اند. طی سال‌های گذشته پایین بودن بهای نفت ضرورتی برای احیای سازمان عربی صادرکننده نفت ایجاد نمی‌کرد، اما اکنون این مساله و افزایش قیمت نفت باعث شده است تا اعراب به سوی یک استراتژی نفتی واحد حرکت کنند. اصلی‌ترین عامل در این میان نقش عربستان و کویت به عنوان کشورهای تاثیرگذار عربی در بازار جهانی نفت است.

گروهی دیگر از تحلیلگران عقیده دیگری دارند و می‌گویند که اجلاس اواپک در قاهره و تقویت نقش کشورهای عربی خارج از اوپک در بازار نفت می‌‌تواند به سود اوپک تمام شود. چرا که اکنون اوپک بحث کاهش تولید را دارد و نکته مهم این است که کاهش سقف تولید اوپک را دیگر تولیدکنندگان نفت‌خام جبران نکنند. اجلاس اواپک و حضور اعضای عرب اوپک در این اجلاس می‌تواند تاثیر مثبتی در همسوسازی اعراب خارج از اوپک با این سازمان داشته باشد.

اخباری که پس از پایان نشست قاهره می‌رسد، نشان می‌دهد که کشور‌های عربی خارج از اوپک همچون مصر و عمان در حالی که تمایل فراوانی برای توسعه صنایع نفت خود دارند، علاقه‌ای هم ندارند که قیمت‌ها به طور چشمگیر کاهش پیدا کند. علی‌النعیمی پس از این اجلاس در گفت‌وگو با پایگاه خبری داوجونز گفت: سرمایه‌گذاری در بخش نفت در ایالات‌متحده اکنون توازن بازار نفت را برهم زده است. شرکت‌های آمریکایی اکنون در سراسر جهان روزانه ۵/۳۹میلیون بشکه نفت‌خام تولید می‌کنند. این تولید به سرعت در حال افزایش یافتن است و اوپک قصد دارد در اجلاس آبیجان از تولید خود مجددا بکاهد.

این چهارمین‌بار در طول یک هفته است که علی‌النعیمی از کاهش مجدد تولید اوپک حمایت می‌کند. این گفته وزیر نفت عربستان سعودی مورد تایید دیگر وزرای نفت عربی قرار گرفت. عبدا...بن‌ حمد العطیه، وزیر نفت قطر نیز با اشاره به وجود مازاد تولید در بازار نفت آن را برای سلامتی قیمت‌ها نامناسب خواند و گفت: اوپک به طور جدی به کاهش ۵۰۰هزار بشکه‌ای سقف تولید فکر می‌کند و ما در اجلاس آبیجان در مورد آن بحث خواهیم کرد.

از طرف دیگر، از کلام وزرای نفت اوپک این‌گونه برمی‌آید که آنها در سطح انتظار خود تجدیدنظر کرده‌اند. طی این روز‌ها وزرای نفت اوپک اعلام کردند که اجازه نخواهند داد قیمت‌ها به زیر ۵۰دلار سقوط کند. این در حالی است که تا پیش از این آنها قیمت ۶۰دلار را برای هر بشکه نفت‌خام مناسب می‌دانستند. آدام اسمالمن، تحلیلگر و گزارشگر بازار انرژی لندن در این مورد گفت: اکنون قیمت‌ها بالای ۶۳ دلار است و از روز ۱۷ نوامبر که قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح در ۱۷ ماه اخیر رسید تا امروز نزدیک به ۱۰ دلار افزایش یافته است.

به نظر می‌رسد نگرانی اعضای اوپک بیشتر به خاطر فصل گرم و کاهش تقاضا است و آنها قصد دارند از سقوط قیمت‌ها در بهار و تابستان جلوگیری کنند. اما طرح کاهش مجدد سقف تولید به مانند دفعه اول به صورت یک دست موافق ندارد.

کویت، دومین کشور عربی صادرکننده نفت مخالف اصلی کاهش مجدد تولید است. شیخ علی‌الجراح الصباح، وزیر نفت کویت در جریان اجلاس قاهره گفت که اوپک نیازی به کاهش بیشتر سقف تولید ندارد.

به عقیده این وزیر نفت عربی، کاهش بیشتر تولید نفت باعث بیرون رفتن کنترل بازار نفت از دست اوپک شده و نقش این سازمان را در تحولات بازار نفت در آینده کمرنگ می‌کند. اکنون بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند که اوپک در اجلاس ۱۴ دسامبر خود در آبیجان، مرکز نیجریه با کاهش ۵۰۰هزار بشکه‌ای سقف تولید موافقت می‌کند، اما بدون شک این آخرین کاهش سقف تولید اوپک خواهد بود. صنعت نفت به سرعت و پرشتاب به سوی تولید بیشتر پیش می‌رود و کاهش پی‌درپی تولید تنها اوپک را از این چرخه باز می‌دارد. به خصوص که پیش‌بینی می‌شود روند افزایش تقاضا در جهان قیمت‌ها را در سقف بالای ۵۰ دلار حفظ کند.