دنیای اقتصاد- مجمع جهانی اقتصاد، شرکت‌های پیشتاز تکنولوژی را در سال ۲۰۰۷ میلادی معرفی کرد. این سازمان در مرحله اول ۲۲۵شرکت را که در زمینه انرژی، تکنولوژی اطلاعات و بیوتکنولوژی فعالیت می‌کردند، انتخاب کرد که در نهایت در مرحله پایانی انتخاب، ۴۷ شرکت به عنوان پیشتازان تکنولوژی در سال ۲۰۰۷ انتخاب شدند. این شرکت‌ها به مجمع سالانه این سازمان در دهکده آلپی‌داووس در سوئیس دعوت شده و از آنها تقدیر خواهد شد. با انتخاب مجمع جهانی اقتصاد

پیشتازان تکنولوژی ۲۰۰۷ معرفی شدند

گروه بین‌الملل- مجمع جهانی اقتصاد، شرکت‌های پیشتاز تکنولوژی را در سال ۲۰۰۷ میلادی معرفی کرد.

همه‌ساله مجمع جهانی اقتصاد با مطالعه دستاوردهای شرکت‌های مختلف در سراسر جهان اقدام به انتخاب برترین‌های آنها می‌کند که تحت عنوان پیشتازان تکنولوژی معرفی می‌شوند.

کلاوس شوآب بنیانگذار و مدیر مجمع جهانی اقتصاد

امسال نیز این سازمان در مرحله اول ۲۲۵شرکت را که در زمینه انرژی، تکنولوژی اطلاعات و بیوتکنولوژی فعالیت می‌کردند انتخاب کرد که در نهایت در مرحله پایانی انتخاب، ۴۷ شرکت به عنوان پیشتازان تکنولوژی در سال ۲۰۰۷ انتخاب شدند.

این شرکت‌ها به مجمع سالانه این سازمان در دهکده آلپی‌داووس در سوئیس دعوت شده و از آنها تقدیر خواهد شد.

این مجمع هر ساله روزهای ۲۴ تا ۲۸ ژانویه در داووس برگزار می‌شود. اما چه معیارهایی از سوی مجمع جهانی اقتصاد برای این انتخاب لحاظ می‌شود؟

گسترش تکنولوژی به‌کارگیری منابع انرژی تجدیدپذیر و کم‌آلاینده، توجه به حفاظت از محیط‌زیست و کاهش اثرات تخریبی صنایع بر محیط زندگی، یافتن راه‌های نوین به‌کارگیری تکنولوژی در زندگی روزمره انسان‌ها و گسترش صنایع مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات از اصلی‌ترین معیارهای این سازمان جهانی در انتخاب پیشتازان تکنولوژی است.

در حقیقت همانگونه که در اطلاعیه مجمع جهانی اقتصاد آمده است، پیشتازان تکنولوژی سعی دارند جهان را به محیط بهتری برای زندگی انسان‌ها تبدیل کنند. به همین دلیل معمولا از نام‌های آشنا و معتبر تکنولوژی در جهان در این فهرست اثری پیدا نمی‌شود و در عوض خانه‌های این فهرست را شرکت‌های تحقیقاتی و علمی پر کرده‌اند.

شرکت‌ها و مراکزی که ممکن است سرمایه چندانی نداشته باشند، اما در مقابل سرشار از ایده‌های نو و خلاقیت‌های دانشمندان جوان هستند. برخی از این ایده‌ها هیچ گاه به عرصه استفاده عمومی در نمی‌آیند و برخی نیز زندگی انسان‌ها را متحول می‌کنند. انتخاب مجمع جهانی اقتصاد در حقیقت تقدیر از عاشقان علم و نوآوری است.

امسال نیز به مانند سال ۲۰۰۶ شرکت انرناک از ایالات متحده رتبه اول پیشتازان تکنولوژی را به دست آورد. این شرکت که به وسیله تیم هیالی و دیوید بروستر احداث شده است، در زمینه مطالعه و تولید سامانه‌های توزیع بهینه انرژی به خصوص گاز فعالیت می‌کند. سیستم طراحی شده به وسیله این شرکت که NOC خوانده می‌شود می‌تواند در توزیع و مصرف گاز صرفه‌جویی کند. همچنین کیت ساخته‌شده در این شرکت میزان مصرف گاز در دستگاه‌های خانگی را کاهش می‌دهد بدون آنکه از میزان حرارت بکاهد. این کار از طریق افزایش اکسیژن‌رسانی به سامانه احتراق انجام می‌شود. هیالی از مدیران شرکت انرناک انرژی، پس از اعلام نتایج انتخاب سال ۲۰۰۷ گفت: ما از اینکه مقام اول پیشتازان تکنولوژی را به دست آورده‌ایم احساس افتخار می‌کنیم و خوشحالیم که می‌توانیم در راه‌حل مشکلات جهانی گام برداریم.

از مجموع ۴۷شرکت برگزیده شده برای سال ۲۰۰۷ تعداد ۲۷ شرکت آنها به ایالات متحده تعلق دارند. بریتانیا با شش شرکت در رده بعدی قرار دارد. از آسیا تنها دو کشور سنگاپور و هند در این فهرست قرار دارند که هر کدام دو شرکت را در این فهرست به خود اختصاص داده‌اند. این چهار شرکت در زمینه تکنولوژی اطلاعات و اینترنت فعالیت می‌کنند. در انتخاب شرکت‌های برتر هم تولیدکنندگان در نظر گرفته شده‌اند و هم محققان.

دیگر شرکت‌های این فهرست، آلفرسکو سافت‌ویر، بریچ‌ پورت نتورک، کام اسکورنتورکز، هلوسافت، دریش سافت و آیس موبایل قرار دارند که در زمینه تکنولوژی اطلاعات فعالیت می‌کنند. ارائه نرم‌افزارهای جدید برای کنترل پروژه و اینترنت، طراحی میکرو درایوها و میکروباتری‌ها با عمر طولانی از دستاوردهای این شرکت‌ها در زمینه تکنولوژی بوده است.