گروه بین‌الملل - جدیدترین گزارش صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد جهانی نشان می‌دهد که چشم‌انداز این سازمان با وجود تهدیدهای موجود علیه اقتصاد جهانی مثبت است. صندوق بین‌المللی پول عقیده دارد که جهان در سال ۲۰۰۷ رشد اقتصادی بیشتری را تجربه خواهد کرد.

جان لیپسکی، رییس اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول در این مورد به سی‌ان‌ان گفت: جهان سال سختی را پشت سر گذاشت و ما شاهد بودیم که اقتصاد جهانی چگونه در برابر تهدیدهای بزرگی همچون تورم، رکود و بیکاری مقاومت کرد.

بنابراین اکنون نگرانی برای سال‌های بعدی کاهش پیدا کرده است و می‌توان امیدوار بود که جهان یک بار دیگر رشد اقتصادی را از سر بگیرد.

از دید این اقتصاددان، کاهش رشد اقتصادی آمریکا یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان بوده است.

این تهدید همچنان وجود دارد و اقتصاد ایالات متحده هنوز نشانه‌های خروج از بحران را از خود بروز نداده است.

اقتصاد جهانی طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ طولانی‌ترین دوران رشد اقتصادی قدرتمند را پس از دهه ۷۰ تاکنون تجربه کرده است. طی این سال‌ها جهان با نرخ ۵درصد به رشد اقتصادی خود ادامه داده است.

از دید این تحلیلگر اقتصاد جهانی، امسال برای نخستین بار جهان نفت را تا نزدیک ۸۰ دلار در هر بشکه تجربه کرد و همین نکته بود که در نهایت پروسه کاهش رشد اقتصادی را در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای صنعتی کلید زد.

اروپا و شرق آسیا توانسته‌اند از این کابوس رهایی پیدا کنند ولی ایالات متحده که از آن به عنوان موتور اقتصاد جهانی یاد می‌شود هنوز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند و نتوانسته از عواقب آن رهایی پیدا کند.

افزایش قیمت نفت باعث شد تا بهای انرژی در بسیاری از نقاط دنیا افزایش پیدا کرده و به دنبال آن تورم نیز بالا برود.

براساس این گزارش طی سال آینده، چین و هند نقش بیشتری درعرصه اقتصاد جهانی خواهند داشت و این مساله می‌تواند اقتصاد اروپا را با چالش مواجه کند.

براساس این پیش‌بینی با توجه به روند کاهش بهای نفت‌خام، اقتصاد چین سال آینده با میانگین ۵/۱۰درصد به پیش خواهد رفت.

سی کشور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه نیز میانگین رشدی برابر ۸/۲درصد خواهند داشت که این رشد در سال ۲۰۰۸ نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

همچنین مطالعات نشان می‌دهد که کشورهای تولید کننده نفت سال ۲۰۰۷ از رشد اقتصادی کمتری برخوردار خواهند بود که این مساله به دلیل کاهش بهای نفت خام در بازارهای جهانی است.

اکنون اگرچه بهای نفت در مسیر کاهش است اما خطر تورم برخی از اقتصادهای بزرگ را تهدید می‌کند.

چین، روسیه، آلمان و ایالات متحده بزرگ‌ترین اقتصادهایی هستند که همچنان در معرض تورم قرار دارند.