دنیای اقتصاد- روند کاهش قیمت نفت خام که از ابتدای این هفته معاملاتی در بورس نیویورک آغاز شده بود، دوام چندانی نیافت و نفت خام در ۲۴ساعت گذشته یک بار دیگر سیر صعودی را در پیش گرفت. قیمت نفت در حالی افزایش پیدا کرد که اکثر تحلیلگران بلومبرگ این هفته را هفته افزایش قیمت‌ها نامیده بودند. افزایش ۱۲/۲دلاری قیمت نفت در بورس نیویورک

شورشیان در کمین طلای سیاه

گروه بین‌الملل - روند کاهش قیمت نفت خام که از ابتدای این هفته معاملاتی در بورس نیویورک آغاز شده بود، دوام چندانی نیافت و نفت خام در ۲۴ساعت گذشته یک بار دیگر سیر صعودی را در پیش گرفت.

قیمت نفت در حالی افزایش پیدا کرد که اکثر تحلیلگران بلومبرگ، این هفته را هفته افزایش قیمت‌ها نامیده بودند. اما بی‌شک اصلی‌ترین عامل افزایش قیمت نفت در دو روز گذشته، عاملی بود که هیچ یک از آنها آن را پیش‌بینی نکرده بودند.

نیجریه، کابوس عرضه

شورشیان مخالفت دولت اولسگان اوباسانجو، رییس‌جمهور نیجریه در سال ۲۰۰۶ برای بازار نفت سنگ تمام گذاشتند. این افراد در جدیدترین اقدام خود علیه دولت دو انفجار پی‌درپی را در تاسیسات نفتی نیجریه گزارش کردند. نخستین انفجار دیروز در تاسیسات نفتی شرکت شل بین‌الملل در منطقه نفتی بندر هارکورت انجام شد. این انفجار که به وسیله خودروی بمب‌گذاری شده انجام شد در نزدیکی تاسیسات بارگیری نفت خام صورت گرفت. این انفجار نشان می‌دهد که شورشیان این بار کاهش صادرات نفت نیجریه را هدف قرار گرفته‌اند. این بندر که به پایتخت نفتی نیجریه شهرت دارد، اصلی‌ترین اسکله بارگیری نفت نیجریه را در اختیار دارد. دومین انفجار نیز دقایقی بعد در تاسیسات نفتی شرکت آجیپ انجام گرفت. آجیپ یکی از زیرمجموعه‌های شرکت نفتی آنی ایتالیا است. شورشیان نیجریه که به اختصار MEND نامیده می‌شوند ضمن قبول مسوولیت این انفجار‌ها اعلام کرده‌اند که باز هم دست به چنین حملاتی خواهند زد. آنها همچنین چهار کارگر نفتی خارجی را نیز به گروگان گرفته‌اند.

این چهارمین انفجار در تاسیسات نفتی نیجریه از ابتدای سال ۲۰۰۶ تاکنون است. مجموعه این انفجارها باعث شده تا نیجریه از مکان هشتم بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت خام جهان به مکان دوازدهم سقوط کند. کاهش عرضه نیجریه از دو جنبه به بازار نفت زیان می‌رساند. اول کاهش عرضه جهانی و دوم کاهش عرضه در آمریکا که خود بار منفی روانی را به بازار نفت تحمیل می‌کند. نیجریه یکی از تامین‌کنندگان نفتی آمریکا است.

کاهش ذخائر آمریکا

خبر دیگری که دیروز بازارهای نفتی را با نگرانی همراه کرد، کاهش ذخائر استراتژیک ایالات‌متحده در آستانه فصل زمستان است. گزارش‌های دپارتمان انرژی آمریکا نشان می‌دهد که در هفته گذشته میزان ذخائر استراتژیک آمریکا ۲میلیون بشکه کاهش یافته و به ۳۳۵میلیون و ۴۰۰هزار بشکه رسید. اصلی‌ترین دلیل این کاهش نیز افزایش تولید سوخت در پالایشگاه‌های آمریکا بوده است. بر اساس گزارش دپارتمان انرژی، میزان تولید در پالایشگاه‌های ایالت‌های هوستون و تگزاس به شدت افزایش یافته است و این اتفاق در حالی رخ داده است که پیش از این آمریکا اعلام کرده بود به منظور مبارزه با افزایش قیمت تحویل نفت به ذخائر استراتژیک را از ماه ژانویه محدود می‌کند.

افزایش تقاضای سوخت

یکی دیگر از نگرانی‌های دیروز در بازار نفت، انتشار گزارش‌های تقاضا برای سوخت به خصوص گازوئیل بود. تقاضای گازوئیل در آمریکا هم‌اکنون به ۹میلیون و ۳۰۰هزار بشکه در روز رسیده است که نسبت به میانگین سالانه ۹/۱درصد بیشتر است.

افزایش تقاضا برای گازوئیل باعث شده است که میزان ذخائر گازوئیل آمریکا نیز به پایین‌ترین حد در پنج سال اخیر برسد. بر اساس آمارهای رسمی هم‌اکنون میزان ذخائر گازوئیل آمریکا ۱۹۹میلیون و ۹۰۰هزار بشکه است که این حجم ۱/۴درصد کمتر از میانگین ذخائر پنج سال اخیر است.

رشد قیمت‌ها

هر چند هنوز گزارش نهایی انرژی در آمریکا منتشر نشده است، اما عواملی که به آنها اشاره شد توانستند طی ۲۴ساعت قیمت نفت را ۱۲/۲دلار افزایش دهند. دیروز هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت به قیمت ۷۲/۶۳دلار در هر بشکه خرید و فروش شد که این روند افزایشی همچنان ادامه خواهد یافت. نفت برنت دیروز نتوانست با سرعت نفت آمریکا رشد کند و همین مساله مانع از رسیدن آن به بهای ۶۳دلار شد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال دیروز به قیمت ۷۹/۶۲ معامله شد. روند افزایش قیمت جهانی نفت خام در نیویورک و لندن باعث شد تا بهای طلای سیاه اوپک نیز افزایش پیدا کند. سبد نفتی اوپک شامل یازده نوع نفت مختلف دیروز به قیمت ۲۰/۵۸دلار معامله شد.تحلیلگران بازار نفت عقیده دارند چگونگی برخورد اوپک با مساله کاهش مجدد تولید نفت از ابتدای ماه فوریه در آینده قیمت این کالای استراتژیک تاثیر دارد. براساس گزارش‌های رسمی اوپک، تنها هشت عضو این سازمان به جدول کاهش تولید، مصوب نشست فوق‌العاده دوحه قطر پایبند بوده‌اند. در صورتی که اوپک بتواند اعضا را متقاعد کند که در یک زمان به کاهش تولید اقدام کنند، می‌توان به جهش قیمت‌ها امیدوار بود.