اولویت‌های دبیرکل جدید سازمان ملل

«بان‌کی‌مون» کرسی دبیر کلی سازمان ملل را از کوفی‌عنان تحویل گرفت

دبیرکل صلح رفت

گروه بین‌الملل- با آغاز سال جدید میلادی بان‌کی‌مون، دیپلمات کره‌جنوبی رسما بر صندلی دبیرکلی سازمان ملل تکیه زد. دبیر کل جدید سازمان ملل که ۶۲ سال سن دارد در نخستین گفت‌وگوی رسانه‌ای خود در این مقام مهم‌ترین برنامه‌های خود را حل و فصل بحران دارفور و همچنین مبارزه برای جلوگیری از گسترش ایدز در جهان عنوان کرد.

کی‌مون در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس از بحران اتمی کره‌شمالی به عنوان یکی از مسائل جهانی یاد کرد و گفت: برای حل این موضوع باید گفت‌وگو‌های بیشتری انجام شود و تنها اعمال فشار از طریق تحریم‌های سیاسی و اقتصادی کارساز نخواهد بود. این دیپلمات کره‌ای که اکنون ریاست بزرگ‌ترین نهاد بین‌المللی را در اختیار دارد اظهار امیدواری کرد که جهان در مقابل کره‌شمالی خویشتن‌داری بیشتری به خرج دهد.

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به این مساله که فرآیند اعتماد به سازمان ملل از سوی دولت‌ها نیازمند یک بازنگری دوباره است، گفت: اصلاحات سازمان ملل در دستور کار قرار خواهد گرفت و با جدیت دنبال می‌شود.

بان‌کی‌مون در نخستین اقدام خود به عنوان دبیرکل میشله مونتاس، روزنامه‌نگار تبعه هائیتی را به سمت سخنگوی ارشد سازمان ملل منصوب کرد. همچنین طی حکمی ویجی نامبیار را به سمت رییس دفتر خود منصوب کرد. یکی از مشکل‌ترین کار‌های هر دبیرکل در ابتدای تصدی این پست، تقسیم مسوولیت‌ها بین پنج قدرت شورای امنیت است. براساس گمانه‌زنی‌ها، نماینده روسیه مسوول دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو خواهد شد و چین معاونت دبیرکل در اموراقتصادی را برعهده می‌گیرد. نماینده آمریکا نیز امور سیاسی و نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل را مدیریت خواهد کرد. این پست حساس‌ترین پست سازمان ملل است و چانه‌زنی شدیدی بین سه قدرت آمریکا، فرانسه و انگلستان برای دردست گرفتن آن به راه افتاده است. برخی دیپلمات‌های نزدیک به بان‌کی‌مون خبر داده‌اند که احتمال تقسیم دفتر سیاسی و حافظ صلح به بخش‌های جداگانه وجود دارد تا به این ترتیب این سه کشور پست‌های لازم را در اختیار بگیرند. تحلیلگران امیدوارند بان‌کی‌مون بتواند چهره سازمان ملل را یک‌بار دیگر نزد کشور‌های جهان ترقی دهد. کی‌مون، هشتمین دبیرکل سازمان ملل و نخستین دبیرکل آسیایی این سازمان پس از ۳۵سال است. ماموریت ۱۰ساله کوفی‌عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل که از ژانویه ۱۹۹۷ آغاز شده بود سرانجام دیروز به پایان رسید. در حالی که بسیاری عقیده دارند او بیش از هر فرد دیگری در سازمان ملل برای برقراری صلح تلاش کرد.

عنان در این راه مفتخر به دریافت جایزه صلح نوبل نیز شد، اما بسیاری عقیده دارند ناآرامی و جنگ در دوران کوفی‌عنان بیش از گذشته افزایش یافت. حادثه یازده سپتامبر اتفاقی بود که بسیاری از برنامه‌های سازمان ملل و دبیرکل آن را برای گسترش صلح بر هم زد و آفریقا نیز به سهم خود در ناآرامی‌های داخلی فرو رفت. این حوادث اجازه ندادند دبیرکل صلح برنامه‌های خود را به اجرا درآورد.

کوفی‌عنان در هفتم آوریل ۱۹۳۸ در کشور غنا به دنیا آمد. مدرک کارشناسی اقتصاد خود را در کالج مک‌آلیستر مینه‌سوتا گرفت و برای کارشناسی ارشد راهی ژنو شد. در سال ۱۹۶۲ به عنوان کارمند بخش بودجه سازمان جهانی بهداشت وارد بدنه سازمان ملل متحد شد. در همان زمان برای تکمیل تحصیلات خود در رشته اقتصاد وارد دانشگاه MIT شد. در جریان اشغال کویت پطرس غالی، دبیرکل وقت سازمان ملل متحد وظیفه خروج کارمندان بین‌المللی از کویت را بر عهده او گذاشت. در جریان جنگ بوسنی بر انتقال قدرت به نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نظارت کرد. ارائه گزارش‌ هزاره و به دنبال آن اجرای برنامه توسعه هزاره به منظور پایان دادن به فقر و بدبختی در جهان را می‌توان بزرگ‌ترین فعالیت عنان در مقام هفتمین دبیرکل سازمان ملل به حساب آورد.