افزایش همکاری‌های اقتصادی اروپا و آمریکا

گروه بین‌الملل- آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بر لزوم همکاری بیشتر اتحادیه اروپا و ایالات متحده در بخش‌های مختلف اقتصادی تاکید کرد. صدراعظم آلمان که اکنون ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد در گفت‌وگو با روزنامه اقتصادی فایننشال تایمز، گفت: بازارهای مالی و خروج این بازارها از تک ملیتی مهم‌ترین زمینه همکاری اتحادیه اروپا و ایالات متحده خواهد بود.

روابط آلمان و ایالات متحده در زمان به قدرت رسیدن مرکل کم رنگ بود. گرهارد شرودر، صدراعظم قبلی آلمان از مخالفان آمریکا در حمله به عراق بود و اکنون مرکل قصد دارد از فرصت پیش آمده استفاده کرده و روابط با آمریکا را بهبود بخشد. مرکل در این گفت‌وگو با اشاره به لزوم گسترش روابط کشورش اتحادیه اروپا و آمریکا گفت: ما علاقه داریم در مورد همکاری‌های بیشتر و نزدیک‌تر اقتصادی با طرف آمریکایی مذاکره کنیم چرا که سیستم‌های اقتصادی ما بر مبنای ارزش‌های مشابه طراحی شده است. به همین دلیل ما به دنبال پیدا کردن راه‌های جدید گسترش همکاری بین آمریکا و اروپا هستیم. آنگلا مرکل که کشورش در سال ۲۰۰۷ رهبری گروه هشت را نیز بر عهده دارد با اشاره به پیشروی کشورهای آسیایی مانند چین و ژاپن، نزدیکی آمریکا و اتحادیه اروپا را فرصتی برای جلوگیری از نفوذ اقتصادی بیش از حد این کشورها دانست.

آنگلا مرکل قرار است امروز در واشنگتن با جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا دیدار و گفت‌وگو کند. در جریان این دیدار مسائل مختلفی از جمله ناآرامی‌های عراق، بحران خاورمیانه، پرونده هسته‌ای ایران و مسائل افغانستان مطرح خواهد شد. همچنین در بخش اقتصادی گفت‌وگوهای مرکل و بوش به موضوع چین نیز اشاره می‌شود. آمریکا پیش از این از اتحادیه اروپا خواسته بود تا در کنار آمریکا برای آزادسازی نرخ یوان به چین فشار وارد کند. ماه گذشته میلادی مرکل در دیدار هنری پاولسون، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده قول مساعد داد تا در دوران ریاستش بر اتحادیه اروپا در این راه گام‌های اساسی بردارد. در حال حاضر اروپا نیز با مشکلی مشابه آمریکا در قبال چین روبه‌رو است. مرکل با اشاره به لزوم گسترش تجارت با ایالات متحده گفت: در حال حاضر دست کاری تعرفه‌ها در برنامه‌های او برای اتحادیه اروپا نیست و به نظر می‌رسد فرصت‌های بیشتری حتی با تعرفه‌های فعلی وجود دارد که باید با توافق دو طرف فعال شود.

مرکل در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به اهم برنامه‌های اقتصادی خود در قالب اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: مساله امنیت عرضه انرژی در اروپا یک مساله حیاتی است و آلمان این موضوع را پیگیری خواهد کرد. مرکل در زمینه همکاری‌های روسیه و اتحادیه اروپا در بخش انرژی و گاز ابراز نگرانی کرد و گفت: همکاری‌های روسیه و اروپا در زمینه انرژی باید دو جانبه باشد و شرایط کنونی نگرانی‌ها را افزایش داده است. صدراعظم آلمان همچنین تلاش برای ایجاد بازار واحد اروپا را یکی از برنامه‌های ویژه آلمان در دوره ریاستش بر اتحادیه اروپا عنوان کرد.

مرکل افزود: هرچه وضعیت اقتصادی اتحادیه اروپا با موفقیت روزافزون روبه‌رو شود اروپا به طرز موثرتری قادر به دنبال کردن منافع و اهداف خود خواهد بود. از نقطه‌نظر سیاست‌های اتحادیه اروپا، این بدان معنا است که راه‌های رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در اولویت برنامه‌ها قرار دارند. اکنون بخش اعظم مسوولیت‌ها بر دوش اعضای اتحادیه اروپا است. اما ما در جهت پیشبرد اقدامات کشورها می‌توانیم کارهای به مراتب بیشتری صورت دهیم و برای نیل به این مهم می‌توانیم به توسعه و ترویج تحقیقات با کیفیت، مبارزه با بروکراسی و یا بهبود نظام قانونگذاری بپردازیم. موفقیت اقتصادی اروپا نیز معلول کارآمدی بازار واحد در بسیاری از صنایع است.ما باید به طور ویژه از طریق تسهیل امور دسترسی بازارهای اقتصادی به شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط اقدامات خود را در راستای تکمیل بازار واحد تداوم بخشیم، تامین سوخت بی‌تردید نقش کلیدی را در کامیابی روز افزون اتحادیه اروپا بازی می‌کند.

صدراعظم آلمان افزود: «نظر به افزایش درخواست‌های کشورهای جهان برای کسب منافع سوختی، تاثیر تغییرات آب و هوایی و نیز بی‌ثباتی که بخشی از نقاط جهان را گرفتار ساخته، لزوم همکاری مضاعف و انسجام بیشتر سیاست‌های سوختی کشورهای عضو اتحادیه بیش از پیش احساس می‌شود. آلمان در دوره ریاست بر اتحادیه اروپا کار روی سیاست‌های اروپا در زمینه انرژی را که از دوره ریاست اتریش آغاز شده، ادامه خواهد داد. عمده تلاش‌ها نیز به همکاری‌ها میان کشورهای مصرف‌کننده و تولیدکننده معطوف

خواهد شد.